Een meting van de uitstoot van een Volkswagen
NOS NieuwsAangepast

Nederlands onderzoek naar dieselschandaal bij Volkswagen

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) start een onderzoek naar het dieselschandaal bij Volkswagen. De ACM wil weten of Volkswagen consumentenregels heeft overtreden. In Nederland zijn 160.000 auto's verkocht die veel meer stikstofoxide uitstoten dan was beloofd.

De Consumentenbond had de ACM enkele maanden geleden gevraagd om zo'n onderzoek te starten. Volgens de bond is het absurd dat er in Nederland niets werd ondernomen tegen Volkswagen. "Dit is heel goed nieuws", reageert Bart Combeé, directeur van de Consumentenbond. "Met een uitspraak van de ACM is het makkelijker voor consumenten om de autobouwer aansprakelijk te stellen."

Dat is ook het belangrijkste argument van de ACM om het onderzoek te starten. "Wij hebben nu vastgesteld dat het voor de particulier lastig is om zijn recht te halen bij Volkswagen, daarom hebben wij besloten om een onderzoek te starten", zegt woordvoerster Saskia Bierling van de ACM. "Per overtreden regel kunnen we een boete van 450.000 euro opleggen." Hoeveel regels er mogelijk overtreden zijn, kan de ACM nog niet zeggen.

Importeur

Ook moet de autoriteit nog uitzoeken wie precies ter verantwoording wordt geroepen. Dat hoeft niet het Volkswagen-concern zelf te zijn. "Dat kan ook de importeur van die auto's in Nederland zijn", zegt Bierling. De Nederlandse Volkswagen-importeur Pon zegt kennis te hebben genomen van het ACM-onderzoek, maar reageert verder niet. De ACM hoopt het onderzoek binnen een half jaar klaar te hebben.

In het najaar van 2015 moest Volkswagen toegeven dat het wereldwijd zo'n 11 miljoen auto's had verkocht met zogenaamde sjoemelsoftware. Die software zorgde ervoor dat de auto's bij de toelatingstest voldeden aan de uitstootnormen. Eenmaal op de weg wordt de software uitgeschakeld en stoten de auto's veel meer schadelijke stoffen uit.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl