file
NOS NieuwsAangepast

Transportorganisaties willen extra minister voor Mobiliteit

Om de verbinding in en tussen steden te verbeteren en de verdere groei van files te voorkomen heeft Nederland in het volgende kabinet een minister van Mobiliteit nodig. Dat stellen zeven grote vervoerders, autobedrijven en transportorganisaties die zich hebben verenigd in een nieuwe coalitie.

In de coalitie zitten de NS, de RAI-vereniging, Transport en Logistiek Nederland (TLN), ANWB, stadsvervoerders GVB, RET en HTM, de Federatie van Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). Ze roepen andere organisaties op zich aan te sluiten bij de transportcoalitie.

De nieuwe minister zou moeten functioneren naast de minister van Infrastructuur en Milieu. De organisaties willen dat de minister een miljard euro beschikbaar maakt voor infrastructuur, zo staat in een manifest.

Dit geld moet worden geïnvesteerd in betere verbindingen van intercity's en bussen, het hoofd- en vaarwegennet en de aanpak van verkeersknelpunten. Ook wil de vervoerscoalitie dat er geld beschikbaar komt voor betere fietsinfrastructuur en groene brandstoffen.

Ontoereikend

In het manifest waarschuwt de transportcoalitie dat de Nederlandse infrastructuur ontoereikend is, met files en vertragingen tot gevolg. Op de weg neemt de vertraging tot 2021 toe met 38 procent, zo is de schatting.

Treinreizigers legden de afgelopen tien jaar ruim 20 procent meer kilometers af. Ook in de steden is de druk op het vervoerssysteem merkbaar volgens de organisaties: ov-gebruik in de steden steeg met 5 procent.

De groeiende druk op de infrastructuur leidt volgens het manifest tot meer ongevallen, een stijging van het aantal verkeersdoden en een bedreiging voor het milieu. De organisaties willen dat er slimmer gebruik wordt gemaakt van nieuwe technologie om dit op te lossen.

Oproep

De beweging hekelt de versnipperde investeringsprogramma's in Nederland en wil dat er grootschalige investeringsprogramma's worden opgezet zoals die ook bestaan in Parijs, Londen en het Duitse Rijn-Ruhrgebied.

Taken combineren

Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu is niet direct voorstander van een aparte minister voor mobiliteit. "Het goede nu is juist dat de mobiliteit gecombineerd wordt met milieu en infrastructuur. Of we nou met de bus of auto gaan, alles heeft effect op het milieu. Dus het is goed dat die zaken op een ministerie samengaan."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl