Super Mario Run

Jarenlang hield Nintendo zijn poot stijf, maar nu heeft het bedrijf voor het eerst 
toch een Mario-spel uitgebracht voor smartphones. Vanaf vandaag is Super Mario Run voor iPhones en iPads te downloaden. Voor Androidtoestellen komt het spel volgend jaar uit.

Het is een grote stap voor het bedrijf dat al tientallen jaren eigen spelcomputers maakt. Alleen op die apparaten waren de iconische spellen van Nintendo te spelen. 

Met het populaire Pokémon Go voor smartphones zette Nintendo afgelopen zomer een eerste stap, maar met de ontwikkeling van dat spel had het bedrijf zelf weinig te maken.

Te goedkoop 

Aandeelhouders vragen Nintendo al tijden om z'n populaire spellen ook voor smartphones en tablets te maken. Met games op die apparaten wordt veel geld verdiend. Denk bijvoorbeeld aan successen zoals Angry Birds en Candy Crush Saga.

Nintendo moest er lange tijd niets van hebben. "In de enorme markt voor smartphonegames is de kans om op te vallen - en er geld mee te verdienen - opmerkelijk laag", zei de vorige topman van Nintendo, Satoru Iwata, in 2011. 

Het bedrijf is gewend z'n spellen voor 40 tot 60 euro op de markt te brengen. In de appstores zijn er honderdduizenden games te vinden, vaak gratis of voor hooguit een paar euro. 

Toch verandert Nintendo nu van strategie. Dat komt onder meer omdat de verkoop van zijn eigen spelcomputers terugloopt. 

Super Mario Run is een uitgeklede versie van Mario, bedoeld als lokkertje.

Niels 't Hooft, gameskenner

"Ze gaan nu voor een strategie waarbij ze eigen apparaten hebben met eigen spellen en daarnaast brengen ze spellen uit voor andere apparaten", zegt gameskenner Niels 't Hooft. 

"Dat zijn de wat simpelere versies. Super Mario Run is een uitgeklede versie van Mario. Het idee is als je dat leuk vindt, dat je dan alsnog dat eigen apparaat van Nintendo koopt voor de uitgebreide versie."

Consoles en handhelds door de jaren heen NOS

Apple heeft hoge verwachtingen van het smartphonedebuut van Super Mario. Al maandenlang maakt het bedrijf reclame voor het debuut van het Nintendo-icoon. 

De lancering van het spel wordt een belangrijke test voor het bedrijf. Voor de volledige versie van het spel moet een kleine tien euro worden betaald. Dat is veel meer dan voor andere smartphone-spellen.

"Het is een experiment om te kijken of mensen erin meegaan dat een Nintendo-spel meer waard is dan het gemiddelde spel", aldus 't Hooft. Hoe het ook uitpakt, Nintendo is sowieso van plan komend jaar meer spellen op smartphones uit te brengen.

STER reclame