Remsysteem spoor uitgebreid vanwege gevaarlijke stoffen

ANP

Op de drukke spoortrajecten A2-corridor en de Brabantroute werkt ProRail op dit moment aan een uitbreiding van het remsysteem. Deze routes worden veel gebruikt als omleiding voor treinen met gevaarlijke stoffen.

De sporen hebben nu een remsysteem dat ervoor zorgt dat treinen automatisch stil komen te staan als ze door een rood sein rijden en harder gaan dan 40 kilometer per uur. Het uitgebreidere systeem stopt ook de treinen die langzamer rijden dan 40 kilometer per uur. Dat schrijft het AD vandaag. 

Botsing

Voor de aanpassing zijn er verschillende aanleidingen. Op 6 maart vorig jaar botste een trein bij Tilburg op een stilstaande goederentrein die deels was geladen met gevaarlijke stoffen. En in mei van dit jaar ontdekte de NOS dat er via het spoor veel meer gevaarlijke stoffen worden vervoerd dan is toegestaan. Veel van het gevaarlijke stoffenvervoer komt bovendien op andere sporen terecht vanwege werkzaamheden en omleidingen.

Met de aanpassing van de twee drukke routes in Brabant wordt de veiligheid daar verbeterd, aldus een woordvoerder van ProRail.

Het uitgebreide remsysteem wordt al op veel meer spoortrajecten toegepast. Nieuwe routes, zoals de Betuwelijn, zijn uitgerust met een hypermodern beveiligingssysteem.