Onderzoeksraad wil alarmeringssysteem bij blokkade spoor

Aangepast
ANP

Bestuurders van zware, langzame voertuigen moeten treinmachinisten kunnen waarschuwen als hun voertuig het spoor blokkeert. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in een rapport naar aanleiding van het treinongeluk in Dalfsen begin dit jaar. 

Dat ongeluk werd veroorzaakt door een hoogwerker die niet op tijd de overweg kon passeren. Een passagierstrein botste op de hoogwerker en ontspoorde. De machinist kwam daarbij om het leven en twee passagiers raakten lichtgewond. 

De Onderzoeksraad vindt dat spoorbeheerder ProRail met een alarmeringsmogelijkheid moet komen voor bestuurders. In andere Europese landen bestaan al voorzieningen waarbij machinisten worden gewaarschuwd als het spoor wordt geblokkeerd. Hoe zo'n alarmeringssysteem hier eruit moet zien, vindt de raad een opdracht voor ProRail. De bedoeling moet in ieder geval zijn dat machinisten in geval van nood kunnen vluchten uit hun cabine. 

Het ongeluk in Dalfsen op 23 februari werd veroorzaakt door de bestuurder van een hoogwerker. De man kon met zijn hoogwerker alleen heel langzaam het spoor oversteken. Hij wachtte totdat een trein was gepasseerd en stak toen de beveiligde overweg over. Een paar minuten later kwam vanuit andere richting een trein op hoge snelheid aanrijden. De bestuurder probeerde vanuit het bakje van de hoogwerker te waarschuwen, maar tevergeefs: de machinist kon niet op tijd vluchten naar het reizigersgedeelte en kwam om het leven. 

Bekijk in deze animatie van de Onderzoeksraad voor Veiligheid hoe het ongeluk is gebeurd en hoe herhaling kan worden voorkomen: 

Animatie Veiligheidsraad

ProRail zegt in een reactie dat het een voorstander is van het inzetten van technische hulpmiddelen. Het bedrijf stelt dat het een voortrekkersrol heeft als het gaat om de veiligheid bij spoorwegovergangen. Het wil daarvoor intensiever gaan samenwerken met wegbeheerders en vervoerders.

Opleidingen en huurcontracten

De OVV wil verder dat ProRail bestuurders van zware en langzame voertuigen informeert of zij zelfstandig een overweg kunnen passeren of instructies van ProRail nodig hebben. Daarbij is het belangrijk dat de spoorbeheerder samen met lokale wegbeheerders beoordeelt hoe groot de kans op een ongeluk bij een overweg is. 

Daarnaast moeten bestuurders van bijzondere voertuigen zich extra bewust zijn van de risico's van het oversteken van een overweg. Volgens de raad kan dat onder meer via opleidingen en huurcontracten.