Een appverbod op de fiets, is dat wel te handhaven?

NOS / Inge Hoogendoorn

Appen op de fiets wordt verboden, tenminste als het aan minister Schultz ligt. Zij stelt een wet op die het gebruik van de telefoon op de fiets gaat verbieden. Bellen blijft wel toegestaan, maar alleen handsfree met oortjes in.

Heroverweging verbod

Anderhalf jaar geleden nog zei minister Schultz dat zij niets zag in een verbod. Op verzoek van de Tweede Kamer keek ze naar de ervaringen van Denemarken en landen in Zuid-Europa, waar al een appverbod voor fietsers geldt. Schultz zei dat de regels daar niet of nauwelijks gehandhaafd worden en dat een verbod dus weinig zin zou hebben.

Afgelopen mei kwam ze daar van terug. "We hebben eerst geprobeerd het gedrag te veranderen, bijvoorbeeld door lessen op scholen en prijzen die mensen konden winnen als ze hun mobiel niet gebruikten tijdens het fietsen, maar dat is dus niet genoeg. Ik overweeg dus nu om dan toch maar een verbod in te voeren, ook al is dat moeilijk om te handhaven."

Als je een verbod gaat instellen, dan moet je ook voor de handhaving zorgen.

Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland

Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland is blij dat de minister voor wetgeving kiest, maar plaatst wel een kanttekening. ''Als je een verbod gaat instellen, dan moet je ook voor de controle gaan zorgen. Daar is meer politiedruk voor nodig", vertelt Stomphorst vanochtend in het NOS Radio 1 Journaal.

Ook Jaap Kamminga, woordvoerder van de Fietsersbond, maakt zich zorgen over de handhaving. ''Het verbod is een goed signaal, maar we weten niet of het echt gaat werken. Voor automobilisten geldt het verbod al heel lang, maar nog steeds gebeurt het. Als je zo'n verbod invoert dan moet je ook zorgen voor voldoende politie om het daadwerkelijk te handhaven.''

'Uit de groep plukken'

Oud-verkeersofficier Koos Spee denkt niet dat handhaven een probleem wordt en pleit al jaren voor een verbod. "Het is veel makkelijker bij fietsers dan bij automobilisten. Die zitten vaak half onder het dashboard met de telefoon of verhullen het op een andere manier."

"Een fietser die een telefoon vasthoudt zie je al op afstand", vervolgt Spee. "De politie moet op de schoolroutes gaan staan en er daar een paar uit de groep plukken en bekeuren. Dat gaat dan geheid als een lopend vuurtje door die scholen. Scholieren denken dan wel twee keer na voor ze hun mobieltje er weer bij pakken op de fiets."

ANP

Tijdelijk onbruikbaar

"De afgelopen acht jaar hebben we het telefoongebruik op de fiets al proberen uit te bannen met leuke appjes of cadeaus die je kon verdienen. Maar dat werkte dus niet" vertelt Spee. De Fietsersbond is juist wel enthousiast over het inzetten van een functie op de telefoon en pleit voor een zogenoemde mobiliteitsmodus. "Als de telefoon snel beweegt, dan bevind jij je in het verkeer en wordt de telefoon automatisch tijdelijk onbruikbaar."

Ook Veilig Verkeer Nederland is positief over dit idee. "Wij stellen een soort technisch hulpmiddel voor waarbij je telefoon automatisch uit gaat tijdens verkeersdeelname. Bij deze oplossing heb je niet de slagkracht van de politie nodig, het systeem regelt zichzelf."