Europese Commissie geeft groen licht voor Duitse tol

Aangepast
Een Duitse tolpoort, nu nog alleen voor vrachtwagens. ANP

De Europese Commissie is het na jaren van onenigheid eens geworden met de Duitse regering over tolheffing op de Autobahn. De Duitse minister Alexander Dobrindt en EU-commissaris Violeta Bulc (Vervoer) hebben hierover in Brussel afspraken gemaakt.

Kosten?

Buitenlandse automobilisten gaan, als zij een zeer schone auto hebben, 2,50 euro betalen voor een Autobahnvignet van tien dagen.  Afhankelijk van de motorinhoud en de uitstoot kan het voor de grootste vervuilers in stappen oplopen tot 4, 8, 14 en maximaal 20 euro. Een vignet voor twee maanden varieert in prijs tussen 7 en 40 euro, afhankelijk van de uitstoot. 

Nederland en Oostenrijk gaan samen naar de Europese rechter als Duitsland zijn tolplannen daadwerkelijk in de praktijk brengt, heeft minister Melanie Schultz (Infrastructuur) donderdag in Brussel afgesproken met haar Oostenrijkse collega Jörg Leichtfried. 

Ook België en Denemarken overwegen juridische stappen, zei Schultz tegen het ANP na een vergadering van de Europese verkeersministers.

"Discriminatie"

Kleinere wegen blijven onbelast. Duitse weggebruikers worden net als in de oorspronkelijke plannen gecompenseerd voor de tol via een verlaging van de wegenbelasting. Nu is Bulc akkoord gegaan met regeling waarbij die korting hoger uitvalt naarmate een auto milieuvriendelijker is. 

Schultz vindt de tolheffing nog steeds discriminatie. ”Die zorgen kunnen alleen worden weggenomen door de tol niet in te voeren."

Duitsland verwacht dat het compromis met Brussel de verwachte opbrengst van de tolheffing niet noemenswaardig zal beïnvloeden. Jaarlijks moet de 'Maut' onder de streep zo'n 500 miljoen euro opleveren. 

STER Reclame