Inspectie int 650.000 euro bij Uber voor overtreden taxiwet

Aangepast
ANP

De Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) eist van taxidienst Uber 650.000 euro voor het opnieuw overtreden van de taxiwet. Volgens de inspectie maakte het bedrijf illegale constructies onder taxichauffeurs mogelijk. Hier is Uber inmiddels mee gestopt.

Het gaat om zogenoemde pachtconstructies. Hierdoor kunnen chauffeurs zonder eigen vergunning rijden door de vergunning van een ander te gebruiken. Zo'n vergunning kost 1500 euro. "Dit is illegaal en dat had Uber kunnen weten", zegt een woordvoerder.

Uber brengt daar tegenin dat deze constructie algemeen geaccepteerd is in Nederland. "We zijn dan ook verrast door de aantijgingen van de ILT", zegt een woordvoerder. De inspectie wil niet ingaan op dat argument. "Over andere bedrijven kan ik niks zeggen. Het gaat in deze zaak om Uber."

Commissie

Uber zegt de pachtconstructie niet zelf te gebruiken, maar chauffeurs op zijn website alleen te wijzen op de mogelijkheid van deze constructie. De inspectie zegt dat het bedrijf hiermee dit soort samenwerkingen mogelijk maakte en hier flink aan verdiende: de taxidienst kreeg volgens de inspectie per rit een commissie van 20 tot 25 procent.

De boete maakt deel uit van een dwangsom die de ILT al eerder oplegde. Dat ging toen om UberPop, een dienst die het bedrijf enige tijd aanbood in Nederland. Deze was controversieel omdat mensen zonder taxi-vergunning klanten rondreden.

De totale boete was toen 1 miljoen euro. Daarvan is het eerste gedeelte, 350.000 euro, al geïnd. Het tweede deel was destijds voorwaardelijk, maar moet nu dus echt betaald worden. De ILT waarschuwt dat de boete mogelijk nog verhoogd wordt. 

Zaak Europese hof

De taxidienst ligt niet alleen in Nederland onder vuur. Momenteel loopt er ook een zaak bij het Europese Hof van Justitie. Vijftien rechters buigen zich daar over de vraag of Uber een online dienstverlener is of een transportbedrijf.

De uitkomst daarvan kan grote gevolgen hebben voor de taxidienst. Als Uber wordt aangemerkt als een transportbedrijf, dan zal het bedrijf zich moeten houden aan de regels van de branche. Dat kan de strategie van het bedrijf in de war gooien. 

Gisteren was de eerste hoorzitting. De uitspraak wordt niet voor maart volgend jaar verwacht.

STER Reclame