Staatssecretaris Dekker tijdens een uitzending op NPO Radio 1
NOS NieuwsAangepast

Meer controle op activiteiten publieke omroep

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat controleren of nieuwe activiteiten van de publieke omroep gevolgen hebben voor commerciële partijen, zoals kranten of nieuwssites. Staatssecretaris Dekker schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat de ACM toestemming moet geven, voor een omroep op een nieuw aanbodkanaal mag uitzenden.

Er is nu ook al een vorm van controle, maar die wordt gedaan door het Commissariaat voor de Media. Voor "de duidelijkheid en de transparantie" wil Dekker ook de ACM erbij betrekken.

Dekker: de publieke omroep moet geen comedy-kanaal gaan opzetten

Publieke omroepen moeten toestemming vragen als ze op een nieuw aanbodkanaal willen uitzenden, zoals op YouTube of een digitaal themakanaal als NPO Soul & Jazz. Of het plan wordt goedgekeurd hangt af van "de balans tussen de publieke waarde van de nieuwe zender en de eventuele marktverstoring". De ACM moet dat gaan bekijken.

Dekker is tot de nieuwe aanpak gekomen na overleg met de publieke omroep en commerciële partijen zoals de Vereniging van Commerciële Omroepen en Telegraaf Media Groep.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl