'Toename identiteitsfraude is door schaamte topje van ijsberg'
Organisaties hebben bij de Fraudehelpdesk flink meer schade gemeld door identiteitsfraude. Tot september werd er al voor 1,7 miljoen euro schade gemeld, meer dan het dubbele van vorig jaar (700.000 euro). In totaal meldden zich dit jaar al 961 gedupeerden, tegen 1100 in 2015.
De manier waarop organisaties worden benadeeld is heel divers, zegt directeur Fleur van Eck van de Fraudehelpdesk. "Je kunt denken aan phishing, waarbij namens bekende bedrijven wordt gehengeld naar gegevens. Maar er wordt ook handel gedreven in naam van webwinkels, gehackt of ingebroken in mailaccounts. En we hebben de grote jongens: factuurfraude."
Van Eck noemt het voorbeeld van een Nederlandse tussenpersoon die tonnen fruit inkoopt in Egypte. "Als hij het geld overmaakt, komt het maar niet aan bij de verkoper. Het blijkt naar een bank in Warschau te zijn gegaan, omdat het mailverkeer tussen de twee partijen is gehackt. Iemand heeft er een ander rekeningnummer ingeplakt en het spoor loopt dood."
Geen aangifte
De Fraudehelpdesk denkt dat de gemelde gevallen nog maar het topje van de ijsberg zijn. Veel gedupeerden willen of durven geen aangifte te doen. "Schaamte en angst voor reputatieschade liggen hieraan ten grondslag", aldus Van Eck. "Bovendien denkt men dat de politie er niets mee doet. Dat is ook vaak zo, want het gaat over internationaal handelsverkeer, dus dat is enorm ingewikkeld."
Toch roept de Fraudehelpdesk op aangifte te doen, om beter inzicht te krijgen in het probleem.
De Fraudehelpdesk adviseert organisaties daarnaast altijd telefonisch contact te zoeken met handelspartners om de kans op fraude te verkleinen. "Alles wat je via internet afhandelt kan gevaarlijk zijn; er kan mee gedonderstraald zijn."