'Vierkante' wielen weer rond maken

Van de blaadjes op het spoor heeft niet alleen de reiziger last. De treinen zelf lopen er beschadigingen door op. Door de gladde rails slippen de treinen door, waardoor de wielen ongelijkmatig slijten. Gevolg: 'vierkante' wielen, en meer treinen die naar de werkplaats moeten.

"Het wiel gaat bonken tijdens het rijden, dat is helemaal niet goed', zegt Erik Ziessen van de NS. "Als er een vlak stukje in zit en het wiel gaat draaien hoor je: kedeng, kedeng. Er kunnen scheurtjes ontstaan, of er brokkelen nog meer stukjes vanaf."

Schaven

Om het wiel weer rond te maken worden de treinen op gigantische draaibanken gezet. Vervolgens slijpen beitels de hoekjes van de wielen. "Dan moet je oppassen, want de krullen die eraf komen zijn net scheermesjes", legt Ed Schoumans van NS uit.

"De sappen uit de blaadjes maken de rails glad. Tijdens de herfst hebben we dus altijd een piekmoment met de reparaties". Per trein is ongeveer een half uur nodig om de wielen weer rond te krijgen. Het materiaal dat van de wielen wordt geschaafd, wordt gebruikt voor nieuwe wielen.

STER reclame