ANP

Het is vanavond weer massaal aansluiten in de file. Door de zware windstoten en regen staat er om 17.15 uur al bijna 700 kilometer file. 

Deze herfstmaand beleefden automobilisten de drukste avondspitsen van het jaar en dan is het gebruik van routeplanners voor een alternatieve route verleidelijk. Maar het verlaten van de snelweg is een grote gok, stelt Arnoud Broekhuis van de ANWB. "Sluiproutes over kleinere wegen leveren vaak nog meer vertraging op. De meesten die het een keer proberen, proberen dat na een slechte ervaring zeker niet nog eens."

Volgens de statistieken kiest zeventig tot tachtig procent van alle bestuurders ervoor om op de snelweg te blijven bij het geval van een wegafsluiting of ongeluk. In de meeste gevallen een verstandige keuze, zegt Broekhuis. "Zodra hordes automobilisten de snelweg verlaten, gaat het fout. Dan krijgen ze te maken met langzaam verkeer, minder rijstroken, rotondes en verkeerslichten die ingesteld zijn op weinig verkeer."

De afgelopen maand kwam het drie keer tot een avondspits van ruim 850 kilometer. De langste was op 1 november: 925 kilometer file in totaal.

"Omrijden heeft steeds minder zin", zegt Patrick Potgraven van De Verkeers Informatie Dienst (VID). "Hoe beter mensen geïnformeerd zijn, hoe sneller de alternatieve routes vollopen."

Alleen de eersten profiteren

"Stel dat op de A10 een vrachtwagen omkiepert en wij adviseren mensen om te rijden via de A9. In een mum van tijd staat het daar ook muurvast."

Natuurlijk hebben de eerste bestuurders die omrijden er profijt van, geeft Potgraven toe. Maar daarna hebben juist veel meer bestuurders er last van: ook op de andere snelweg ontstaat een file.

Routeplanner-apps geven beter inzicht in de situatie op de weg, maar het gevaar is dat de situatie razendsnel verandert.

Arnoud Broekhuis, woordvoerder ANWB

Dat effect is op N-wegen en in woonwijken nog veel sterker. "Die wegen zijn totaal niet gemaakt voor zo veel verkeer", zegt ANWB-woordvoerder Broekhuis. "Het zijn eenbaanswegen met lage maximumsnelheden en veel opstoppingen."

Gevaar van routeplanner-apps

De opkomst van navigatieapparatuur en verkeersapps dragen bij aan deze verkeersopstoppingen. "Apps geven beter inzicht in de situatie op de weg, maar het gevaar is dat de situatie razendsnel verandert. We geven aan dat een weg vrij is en plots maakt iedereen er gebruik van en dan gaat het fout."

Daarom is zijn advies: maak alleen in noodgevallen gebruik van alternatieve routes.

Toch zal de verleiding voor sommigen lastig te weerstaan zijn. Het aantal files is dit jaar volgens de ANWB weer gestegen. In de eerste helft van dit jaar tien procent meer dan in de eerste zes maanden van 2015.

Volgens Potgraven van de VID is er op korte termijn weinig aan te doen. "De beste remedie tegen de file is de file zelf. Mensen vinden het verschrikkelijk en denken: 'daar wil ik echt niet in staan'. Juist de menselijke factor is een grote variabele bij hoe groot een avondspits wordt."

STER reclame