ANP

Er rijden in Nederland zo'n 163.000 auto's rond met een onlogische tellerstand.  Dat de tellerstand niet klopt kan komen omdat de teller is teruggedraaid. Vroeger, bij analoge tellers, ging dat handmatig. Nu wordt er gesjoemeld met de software. Dat kost ongeveer 160 miljoen euro per jaar, stelt de RDW.

 "Je hebt een onderhoudsprogramma bij een auto, en dan doe je het verkeerde onderhoud. En de waarde van je auto is eigenlijk lager. Als je dat middelt, kom je uit op ongeveer 1000 euro per auto", licht Hans van Geenhuizen van de RDW toe.

De RDW is samen met de autobranche een campagne begonnen tegen de fraude met tellerstanden. Kwaadwillenden draaien de kilometerstand terug omdat een gebruikte wagen met een lage kilometerstand meer geld oplevert bij de verkoop. Sinds 1 januari 2014 is dat terugdraaien verboden, maar niettemin heeft twee procent van de auto's in Nederland een teruggedraaide teller. Dat kan gevaarlijk zijn, bijvoorbeeld omdat er onderdelen in de auto zitten die volgens het onderhoudsschema vervangen hadden moeten worden.

Om de fraude te bestrijden houdt de autobranche de kilometerstanden zo goed mogelijk bij. Telkens als een auto bij de garage komt, voor reparaties, onderhoud of een bandenwissel, wordt de tellerstand doorgegeven aan de RDW, die een register beheert. Een eigenaar of verkoper van een auto kan een tellerrapport (de voormalige Nationale Autopas) opvragen om kopers inzicht te geven in de geschiedenis van de wagen.

"Auto's met lagere kilometerstanden zijn aantrekkelijk voor potentiële kopers, maar niet iedereen checkt de kilometerstand", zegt Van Geenhuizen van de RDW. "Terwijl dat tegenwoordig vrij simpel is. Je gaat naar de site van de RDW, je klopt het kenteken in, dan zie je allemaal gegevens, ook of een kilometerstand wel of niet logisch is."

Nederland en België zijn bezig met een experiment om gegevens over tellerstanden uit te wisselen. De RDW bepaalt volgend jaar of dat een vervolg krijgt.

STER reclame