Fragment uit promovideo iDIN

Klanten van de meeste Nederlandse banken kunnen hun inlog voor internetbankieren voortaan ook gebruiken om bij webwinkels in te loggen. Na een proef hebben banken besloten het systeem iDIN voor iedereen beschikbaar te maken.

Als webwinkels het systeem gebruiken, hoeven klanten niet meer aparte accounts voor iedere webwinkel aan te maken. Ze kunnen dan inloggen zoals ze bij internetbankieren inloggen. De webwinkel weet dan meteen wie de klant is en hoeft niet meer z'n identiteit te verifiëren.

"Voor de klant is het voordeel dat ze niet meer allerlei wachtwoorden hoeven te onthouden", zegt Gijs Boudewijn van Betaalvereniging Nederland. Bij zijn vereniging zijn de banken aangesloten. "Voor de webwinkels is het voordeel dat ze meteen zeker weten wie de klant is."

Piet Mallekoote van Betaalvereniging Nederland bij de lancering van iDIN Betaalvereniging Nederland

Betalen

Het systeem van de banken lijkt op DigiD van de overheid. Dat identificatiesysteem is vooralsnog niet door webwinkels te gebruiken. 

"De overheid laat op zich wachten. We hadden allang gehoopt op een gratis systeem van de overheid voor klanten en bedrijven. Het is goed dat banken in het gat springen", zegt Wijnand Jongen van de belangenorganisatie Thuiswinkel.org. Hij wijst erop dat webwinkels voor het gebruik van iDIN moeten betalen. Die kosten worden doorberekend aan de klant. 

Hij verwacht dat webwinkels het systeem van de banken snel overnemen. Nu is er nog maar een handjevol online winkels dat het gebruikt, waaronder Youfone, ONVZ en Florius.

STER reclame