Utrecht station
NOS NieuwsAangepast

Tot 2030 twaalf spoorlijnen op nieuw veiligheidssysteem

Tot 2030 zullen maximaal twaalf van de 36 spoortrajecten in ons land overgaan op ERTMS, een nieuw Europees Veiligheidssysteem. "Meer kan voor die tijd niet", aldus staatssecretaris Dijksma donderdag in een debat in de Tweede Kamer.

Het gaat onder meer om de trajecten Leiden-Den Haag, Hilversum-Amersfoort, Roosendaal-Den Bosch, Roosendaal-grens en Eindhoven-grens.

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het nieuwe systeem op alle lijnen in Europa voor 2030 gerealiseerd zou zijn. Dijksma liet de Kamer al eerder weten dat dat niet lukt. Door vertraging in met name Duitsland en Frankrijk herzag de Europese Commissie de planning. Volgens Dijksma is het daarom ook niet nodig dat alle Nederlandse trajecten voor die tijd met het nieuwe systeem zijn uitgerust.

Dit voorjaar besloot ze daarom al om 250 miljoen euro die oorspronkelijk voor de ontwikkeling van het ERTMS project bedoeld waren in Schiphol te steken.

ERTMS

ERTMS is een nieuw systeem, dat onder meer voorkomt dat een trein door een rood sein kan rijden. Het is de bedoeling dat het in heel Europa wordt ingevoerd, zodat overal dezelfde standaard geldt. Dankzij ERTMS moeten treinen vaker, sneller en veiliger kunnen rijden dan nu.

Met het huidige, verouderde systeem ATB worden treinen die door rood licht rijden alleen stilgezet als ze harder dan 40 kilometer per uur rijden. ERTMS werkt ook over de grens en zou preciezer zijn, zodat treinen harder kunnen rijden en de capaciteit beter wordt benut.

De Betuwelijn, de Havenspoorlijn, de HSL-Zuid, de Hanzelijn en Amsterdam-Utrecht hebben al ERTMS.

Volgens Dijksma onderneemt Duitsland voor 2030 geen actie, en heeft het dan ook weinig zin het hele Nederlandse spoor voor die tijd over te zetten op ERTMS. Een volgend kabinet zal moeten beslissen over de periode na 2030.

Dijksma: invoering Europees spoorsyteem kan niet sneller

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl