Rotterdam experimenteert met laadplaat voor elektrische auto's

Aangepast
NOS

Rotterdam experimenteert met een techniek om elektrische auto's draadloos op te laden. De stad heeft met energiebedrijf Engie een laadplaat ontwikkeld. De auto gaat dan niet met een stekker en een snoer aan een paal, maar rijdt over een inductieplaat die in het wegdek van een parkeerplaats zit. Met een app kan het laden worden gestart.

De techniek staat nu nog in de kinderschoenen, maar zou wel eens belangrijk kunnen worden in de ontwikkeling van elektrisch vervoer. Engie gelooft dat de techniek de toekomst heeft. "Denk aan gebruik door taxi's op standplaatsen, of aan bussen", zegt Hans Boot van het bedrijf. "In de verre toekomst kun je deze laadplaten in de snelweg gebruiken om zelfrijdende auto's op te laden."

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Hoe werkt het draadloos opladen van de auto?

Rotterdam wil elektrisch rijden stimuleren door het opladen zo eenvoudig mogelijk te maken. In de stad zijn nu bijna 2000 laadpunten. "We willen dat er nog 2000 bij komen en daarbij willen we misschien op sommige plaatsen ook deze techniek gaan gebruiken", zegt wethouder Langenberg.

De techniek moet nog wel uitgebreid worden getest. Ook moeten auto's de inductietechnologie aan boord krijgen. De auto's die voor de proef zijn gebruikt, moesten daarvoor eerst worden omgebouwd.

STER Reclame