Jupiler alcoholvrij bier bevat alcohol, zegt Foodwatch Foodwatch

Gouden Windei: van alcoholvrij bier met alcohol tot bessensap met appel

time icon Aangepast

Jupiler alcoholvrij bier, Healthy People blauwe bessen en frambozen-sap of gedroogde kokos van de Aldi: het is een greep uit de producten die dit jaar genomineerd zijn voor het Gouden Windei. Vanaf vandaag kan er weer gestemd worden op de zeven meest misleidende producten uit de schappen. 

Het alcoholvrije bier van Jupiler doet mee omdat het 0,5 procent alcohol bevat. De Healthy People sap zou blauwe bessen en frambozen moeten bevatten, maar bestaat eigenlijk uit 87 procent appel en druif. En de gedroogde kokos van de Aldi bestaat maar voor een derde uit kokos. 

En welke producten doen er nog meer mee? Onder meer het Jumbo Volkoren knäckebröd. Die crackers bestaan voor slechts 41 procent uit volkoren tarwemeel en voor de rest uit bloem. 

Ook de energiedrank Red Bull maakt dit jaar kans. Het drankje is genomineerd voor zijn misleidende 'sportieve' imago. Red Bull is namelijk vooral voor kinderen heel ongezond. Een verplichte gezondheidswaarschuwing is in kleine letters verstopt op de achterkant van het blikje. 

Red Bull is een van de producten die dit jaar genomineerd zijn AFP

Optimel Griekse stijl drinkyoghurt honing-walnootsmaak kan dit jaar ook in de prijzen vallen. De yoghurt is namelijk niet Grieks en bevat geen walnoot. De yoghurtdrink bestaat uit magere yoghurt en de zoetstof sucralose. 

Ten slotte de Vitamin C Drops Anti-OxiFruits. Deze snoepjes met 'echt' fruitextract moeten je een grote hoeveelheid vitamine-C leveren, maar de suikerhoeveelheid in de snoepjes is enorm. Je krijgt je dagelijkse behoefte aan vitamine-C pas binnen na vijf snoepjes, dus moet daar eerst veel suiker voor genuttigd worden. 

'Doorgeprikte marketingonzin'

Voedselwaakhond Foodwatch organiseert de verkiezing elk jaar. "Het hele jaar word je als consument uitgelachen en voor de gek gehouden door handige marketeers van voedingsbedrijven. In deze verkiezing kan de consument zelf lachen om de doorgeprikte marketingonzin van te opschepperige bedrijven", laat campaigner van Foodwatch Sjoerd van de Wouw weten op hun website.

Vorig jaar wonnen de zoete cranberries van Albert Heijn het Gouden Windei. De supermarktketen prijsde de cranberries aan als superfood, maar na onderzoek bleek dat de besjes niet zo gezond zijn. Het product bestond namelijk maar voor 30 procent uit cranberries en voor 68 procent uit ananassiroop.

Het publiek heeft nog drie weken de tijd om te stemmen op de misleidende producten. De winnaar wordt de laatste week van november bekendgemaakt.

STER Reclame