Klanten 'Vodafone Thuis' horen straks bij T-Mobile

Aangepast
ANP

Klanten die via Vodafone vast internet, tv en telefonie ontvangen, gaan over naar T-Mobile. Het gaat om 150.000 abonnees. Vodafone Nederland verkoopt het bedrijfsonderdeel, dat Vodafone Thuis heet, om te kunnen fuseren met Ziggo. Hoeveel T-Mobile ervoor betaalt, is niet bekend.

Volgens Vodafone verandert er voor de 150.000 klanten niets. Zij houden hun huidige abonnement met de prijs zoals die is afgesproken. Het contract kan niet worden verbroken. Klanten die zowel vast als mobiel hebben bij Vodafone krijgen van T-Mobile een aanbod om volledig over te stappen, maar dit hoeven ze niet te accepteren. Welke plannen T-Mobile verder heeft is onbekend.

Opvallende stap

De overname is een opvallende stap van T-Mobile. Het bedrijf richtte zich de laatste jaren alleen op mobiele gebruikers. "Je kunt zeggen dat het moederbedrijf Deutsche Telekom de bezem haalt door T-Mobile", zegt Tim Poulus, analist bij Telecompaper. "Eerst wordt het management vervangen en nu dit."

Volgens Poulus wil het Duitse concern liever ook een vast aanbod in Nederland. Dat is saillant, want niet zo lang geleden had T-Mobile al dat aanbod, in de vorm van Online. Dat bedrijfsonderdeel werd in 2013 verkocht. 

"Je kunt wel zeggen dat het een beetje een rare gang van zaken is. Je verkoopt eerst je vaste netwerk, om een paar jaar later er weer eentje over te nemen."

Zorgen

De verkoop van het bedrijfsonderdeel was voor Vodafone nodig om te kunnen fuseren met Ziggo. De bedrijven liggen nu op koers om de fusie op 1 januari af te ronden. Toezichthouders moeten zich nog over de deal uitspreken, maar het lijkt erop dat er toestemming komt.

"Een vaste aanbieder, Ziggo, gaat samen met een mobiele aanbieder, Vodafone. Dat is eigenlijk hetzelfde als wat KPN al aanbiedt", zei Johan Keetelaar van toezichthouder ACM in het NOS Radio 1 Journaal.  

Hij maakt zich wel zorgen over het feit dat Ziggo steeds actiever is met het aankopen van sportrechten en de rechten op films en series. Voor kleine concurrenten wordt het steeds moeilijker om daar tegenop te kunnen. "We gaan nadrukkelijk kijken of hier dingen gebeuren die we niet wenselijk vinden."

STER Reclame