Air France-KLM gaat met 'Boost' concurreren op nieuwe routes

Aangepast
ANP

Air France-KLM gaat een nieuwe dochtermaatschappij oprichten om de concurrentie aan te gaan met de luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten. Die zal vliegen vanaf luchthaven Charles de Gaulle in Parijs op de structureel verlieslatende routes en proberen marktaandeel terug te halen.

Een naam is er nog niet, maar de werktitel is Boost. Het wordt een vliegmaatschappij op de lange afstanden naast Air France. Het is ook geen prijsvechter zoals Hop! en Transavia, maar is "competitief en innovatief", in de woorden van het bedrijf. Er zal gevlogen worden op eerder geschrapte verlieslatende routes, maar ook op nieuwe bestemmingen, voor zowel zakelijke als vakantievluchten.

'Boost' zal een soort laboratorium worden voor AF-KLM op allerlei terreinen: product, digitaal, technologie, catering, design en service. In 2020 moeten er tien toestellen in het netwerk vliegen, bemand met Air France-piloten. Die kunnen zich vrijwillig aanmelden voor de nieuwe dochter.

De nieuwe maatschappij is onderdeel van een nieuwe strategie van Air France-KLM, die Trust Together (.pdf) wordt genoemd.

Brandstofrekening

In het derde kwartaal heeft Air France-KLM de omzet zien teruglopen, maar de winst nam toe. De omzet in het zomerkwartaal komt uit op 6,93 miljard euro, bijna 400 miljoen minder dan vorig jaar. De winst bedraagt 544 miljoen euro, vorig jaar was dat 481 miljoen euro.

De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep vervoerde meer passagiers: 26,5 miljoen tegenover 25,9 miljoen in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. De teruglopende omzet, door de concurrentiedruk, lagere winstmarges en de negatieve impact van wisselkoersen, werd maar deels goedgemaakt door een lagere brandstofrekening.

De staking van het Franse cabinepersoneel heeft Air France 90 miljoen euro gekost.

Destructief

De resultaten van KLM zijn vrijwel gelijk aan die van vorig jaar. Het voordeel uit de lagere brandstofkosten weegt niet op tegen de teruglopende inkomsten door de toenemende concurrentie. Die zal in de toekomst alleen maar meer druk geven, denkt KLM-president-directeur Pieter Elbers.

Het is volgens hem nog te vroeg om de exacte impact van de werkonderbrekingen van het cabinepersoneel bij KLM in te schatten, "maar het is duidelijk dat ze steeds schadelijker zijn voor onze klanten en het bedrijf."

"Ik heb eerder de stakingen van Air France-piloten en FNV-acties over de grond-cao als destructief aangemerkt. Ik plaats de aangekondigde werkonderbrekingen bij Cabine in dezelfde categorie", zei Elbers.