Martijn de Rouw vertrok twee jaar geleden naar China voor een baan bij prijsvechter Spring Air
NOS NieuwsAangepast

Nederlandse piloot in China: het is goed te doen hier

  • Marieke de Vries

    Correspondent in China

  • Marieke de Vries

    Correspondent in China

Het is zes uur 's ochtends als Martijn de Rouw met een busje van zijn luchtvaartmaatschappij wordt afgezet bij het trainingscentrum. Vandaag heeft hij z'n halfjaarlijkse training in de vluchtsimulator. De 38-jarige De Rouw vertrok twee jaar geleden met zijn vriendin naar China om als piloot te vliegen bij de nieuwe prijsvechter Spring Airlines.

"Voor ik vertrok was ik wel een beetje bezorgd", zegt De Rouw, "want je wil dezelfde levensstijl erop nahouden als in Europa. Maar in Shanghai heb je alles wat je in Europa ook hebt. Ik heb een goed appartement, ik kan eten wat ik fijn vind, het is goed te doen hier."

De keuze om naar Azië te gaan was niet omdat hij per se zo avontuurlijk is. In Europa was het gewoon lastig om een baan als piloot te vinden.

'In China kon ik promoveren naar gezagvoerder'

"In Europa en vooral in Nederland is de markt vrij klein en al volwassen. Hier in China is het een opkomende markt. Steeds meer mensen stromen naar de middenklasse, beginnen geld te krijgen en gaan reizen. Daarom is de luchtvaart in China op dit moment behoorlijk aan het uitbreiden."

De bijna 100.000 piloten die China de komende decennia nodig heeft, kunnen ze niet zelf opleiden.

"Er is een zeer grote behoefte aan voornamelijk gezagvoerders, zegt De Rouw. "De copiloten leiden ze nu op, maar het duurt drie tot vijf jaar voordat die naar de linkerstoel van de gezagvoerder promoveren, dus op dit moment hebben ze een zwaar tekort aan gezagvoerders."

  • NOS / Marieke de Vries
    Martijn de Rouw bij de vluchtsimulator
  • NOS / Marieke de Vries
    Ieder half jaar moet de Rouw een keer trainen in de simulator
  • NOS / Marieke de Vries
    Hij wil vier jaar in China blijven en daarna terug naar Europa

Die gezagvoerders worden nu dus over de hele wereld gezocht. Buitenlandse gezagvoerders worden met aantrekkelijke pakketten gelokt.

"Mijn salaris is hier drie keer zo hoog als wat ik in Europa zou verdienen. En ik kreeg de kans om te upgraden naar gezagvoerder. Ik verliet Europa als copiloot en in Azië ben ik nu gezagvoerder."

De uren die De Rouw nu in China vliegt tellen ook mee in Europa, dus ook daar kan hij straks als gezagvoerder aan de slag. Dat geldt niet voor sommige van zijn Amerikaanse collega's. Die zouden als ze terug gaan naar de VS weer teruggezet worden in functie. Dus gezagvoerder in China is niet gezagvoerder in de hele wereld.

Voor een hele hoop mensen is de stap om naar China te gaan niet de stap die ze willen nemen. Het is wel zo dat je weg bent van je familie en vrienden.

Martijn de Rouw, piloot Spring Air

De Rouw wil nog vier jaar in China blijven en dan terug naar Europa. Hij geniet vooral van zijn rooster van zes weken werken en dan drie weken vrij, ook weer zo'n lokkertje om buitenlandse piloten trekken. "Ik ben immers piloot geworden om wat van de wereld te zien, dus in die drie weken die ik vrij ben, trek ik door Azië."

Vliegers gezocht: in China is er wel werk voor piloten

Toch is het voor Chinese luchtvaartmaatschappijen moeilijk om piloten aan zich te binden. "Ervaren piloten zijn er niet voldoende op dit moment. Voor een hele hoop mensen is de stap om naar China te gaan niet de stap die ze willen nemen. Want hoewel ik hier een goed leven heb, is het wel zo dat je weg bent van je familie en vrienden, en voor sommigen is dat niet weggelegd."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl