Een pilotenklas van de Chinese prijsvechter Spring Air NOS / Marieke de Vries

China heeft de komende twintig jaar maar liefst 98.000 piloten nodig. Volgens een berekening van vliegtuigfabrikant Boeing groeit de Chinese luchtvaartindustrie zo snel dat ze binnenkort de grootste luchtvaartindustrie ter wereld zullen zijn.

Het pilotentekort is goed nieuws voor werkloze piloten buiten China. In Nederland bijvoorbeeld, want hier is juist een pilotenoverschot: meer dan duizend piloten zitten zonder werk. China heeft vooral behoefte aan zeer ervaren piloten. Voor piloten die nog maar kort vliegen blijft het moeilijk. 

Door de economische groei van de afgelopen decennia in China kunnen steeds meer mensen zich een vliegticket veroorloven. Iedere dag stapt er iemand voor het eerst in zijn leven op een vliegtuig, en dat zal alleen maar toenemen. Daardoor schieten nieuwe luchtvaartmaatschappijen als paddenstoelen uit de grond.

Spring Air is een nieuwe lowbudgetmaatschappij die onder meer goedkope vluchten naar Thailand aanbiedt. Met groot succes, en dus willen ze uitbreiden. Maar om te kunnen uitbreiden hebben ze eerst piloten nodig. De overheid houdt de groei van de luchtvaartindustrie strak in de hand door te eisen dat luchtvaartmaatschappijen pas een nieuw toestel mogen kopen als ze de bemanning daarvoor compleet hebben.

"We hebben inmiddels honderd piloten per jaar nodig", zegt Shi Yonghong, directeur opleidingen bij Spring Air. "Wij kunnen er zelf maar zestig per jaar afleveren dus de rest moeten we in het buitenland werven."

Bonussen en vakantiedagen

Dat werven gebeurt op beurzen en via agenten. De Chinese maatschappijen bieden buitenlandse piloten aantrekkelijke pakketten aan. "De concurrentie tussen de luchtvaartmaatschappijen is enorm. Iedereen is op jacht naar captains", aldus Xiao Fei van de afdeling personeelswerving van Spring Air. "Wij bieden ze een heel goed salaris (inclusief bonussen ruim 200.000 euro per jaar) en veel vakantiedagen. Een optie is bijvoorbeeld zes weken werken, drie weken vrij."

Tussen nu en 2033 zal de Oost Aziatische regio veertig procent van al het luchtvaartpersoneel nodig hebben. Dat is meer dan Europa en Amerika bij elkaar. 

STER reclame