'Tweede klasse treinstoel test beter dan de eerste klasse'

Aangepast

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

'De eerste klas zit heel stijf'

De NS gaat uitbreiden: in 2021 gaan er 79 nieuwe intercity's rijden. Maar voor ze het spoor op gaan, moet er natuurlijk van alles worden getest. Vandaag houdt een testteam zich bezig met een onderdeel dat voor reizigers heel belangrijk is: de stoelen.

De 25 stoelentesters mogen vandaag verschillende stoelen uitproberen en aangeven welke ze lekker vinden zitten, zegt programmamanager Maarten Bakker. "Reizigers willen in de trein een boekje lezen, werken, naar buiten kijken of slapen. Dan is zitcomfort erg belangrijk."

De eisen voor de intercitystoelen zijn strenger dan die voor sprinterstoelen, want mensen reizen gemiddeld langer met een intercity.

Stijf

Een van de stoelentesters heeft een opvallende conclusie: de tweedeklassestoelen zitten beter dan de eersteklassestoelen. "De eersteklassestoelen zijn heel stijf. Die in de tweede klasse zijn zachter."

Een lange man heeft moeite met de diepte van een van de mogelijke stoelen. Slechts de helft van zijn bovenbeen past op de stoel. "Op zich zit de stoel goed, maar ik ben niet gewend dat ik zo weinig zitvlak heb voor de benen."

Proefzitten op de nieuwe treinstoelen Trudy van Rijswijk / NOS

Testteam

De NS riep een speciaal testteam in het leven om de mogelijke nieuwe stoelen uit te proberen. Op internet plaatste de NS eerder deze maand een oproep voor mensen die willen meedenken over de nieuwe intercity's.

Uit de meer dan duizend reacties heeft de NS uiteindelijk tien personen gekozen. Daarnaast zijn er mensen gekozen uit het klantenbestand van de NS en leden van twee consumentenorganisaties. Het team is gevarieerd: verschillende etnische achtergronden, van jong tot oud, van mensen die bijna nooit reizen met de trein tot mensen die vrijwel dagelijks gebruikmaken van de trein.

De testers vinden het leuk dat ze mogen meedenken. "Er zijn veel verschillende mensen, waardoor de NS naar alle verschillende wensen kan kijken: wat zit goed, wat zit minder goed?"

Een testteam probeert vandaag nieuwe intercitystoelen uit Trudy van Rijswijk / NOS

Het testteam denkt onder andere mee over het comfort en ontwerp van de stoelen en de accessoires zoals de kapstokken, stopcontacten en klaptafels. 

De testers nemen hun werk erg serieus. "Ik werk vaak in de trein", vertelt een van hen. "Maar als ik mijn laptop op dit klaptafeltje zet, dan valt hij er al bijna af, zonder dat de trein rijdt. Het tafeltje is te klein."

Kwaliteit

Niet alleen de reiziger mag besluiten welke stoel of kapstok het wordt, ook een team van deskundigen buigt zich nog over het interieur van de nieuwe treinen.

Volgende week wordt de kwaliteit van de stoelen getest. De NS-onderhoudsmedewerkers bekijken dan of de stoelen bijvoorbeeld makkelijk schoon te maken zijn, tegen een stootje kunnen en of onderdelen makkelijk vervangen kunnen worden.

STER Reclame