ANP

Het Haarlemse Straatjournaal heeft een exclusief interview gehad met koningin Máxima. Voor het jubileumnummer, ter ere van het twintigjarig bestaan van de straatkrant, sprak verkoper Evert van den Brink met Máxima over hoe kinderen kunnen leren met geld om te gaan en andere geldzaken.

Van den Brink werd ontvangen op het terras van Villa Eikenhorst, het huis van het koninklijk paar in Wassenaar. Straatjournaal, dat het interview vol trots aankondigt, zegt dat Máxima zelf "met regelmaat" een straatkrant koopt. Het interview verschijnt deze week en wordt ook gepubliceerd in andere straatkranten.

Soms zeggen ze: 'Mam, dit wil ik echt hebben.' En dan zeg ik: ja, dat zou je van je geld kunnen kopen.

Máxima

Dagblad Trouw, dat het interview al kon inzien, schrijft dat Willem-Alexander en Máxima het belangrijk vinden dat hun dochters de waarde van geld leren kennen. "Zakgeld is belangrijk, het is eigenlijk leergeld", wordt Máxima geciteerd.

De drie prinsessen krijgen sinds hun zesde zakgeld en zouden flink sparen. "Soms zeggen ze: 'Mam, dit wil ik echt hebben.' En dan zeg ik: ja, dat zou je van je geld kunnen kopen. Dan is het: 'Oh, ik heb het toch niet nodig.'" Ook let ze erop dat de dochters zo veel mogelijk gebruik maken van wifi op hun mobieltje, om ze bewust te maken van de kosten van het gebruik.

Máxima is erevoorzitter van het platform Wijzer in Geldzaken. Ook is ze speciaal pleitbezorger van de Verenigde Naties voor financiële en ontwikkelingszaken. In die hoedanigheid is ze actief op het gebied van microfinanciering, waarbij zwakkeren in de samenleving kleine leningen kunnen afsluiten om een beter bestaan op te bouwen.

Argentinië

De dakloze Van den Brink en Máxima spraken volgens Trouw ook over armoede in Argentinië, waar Máxima opgroeide. "Ik zag daar vooral veel straatkinderen. Het choqueerde me dat leeftijdsgenootjes moesten bedelen om geld", aldus de koningin. Máxima kreeg als kind zelf geen zakgeld, maar kreeg soms wel geld als ze een plan had en daarvoor een begroting maakte. "Daardoor heb ik vroeg leren budgetteren."

STER reclame