EPA

Weinig Japanse vrouwen doen hun make-up in de trein en metro. Toch zijn er Japanners die zich er hevig aan storen tijdens de zeldzame keren dat ze er mee geconfronteerd worden. Het in Tokio gevestigde spoorwegbedrijf Tokyu Corp heeft daarom een gedragscampagne gelanceerd om een einde aan te maken aan het opmaken tijdens de treinreis. Maar niet iedereen is daar blij mee.

Zo’n 40 miljoen passagiers maken dagelijks gebruik van het openbaar vervoer in Tokio. Met zoveel mensen op een kluitje is het belangrijk dat ze elkaar niet in de haren vliegen. Openbaar vervoerbedrijven voeren daarom voortdurend campagne om 'goede manieren' aan te prijzen, zegt correspondent Kjeld Duits.

Er zijn al jaren speciale treinstellen voor vrouwen.

Correspondent Kjeld Duits

"Er hangen posters met het verzoek je benen niet te ver uit te strekken, niet te te telefoneren of andere mensen op welke manier dan ook lastig te vallen. Er zijn zelfs campagnes tegen het aanraken van vrouwen in de trein. Dat is een probleem, want in de spits kan het ontzettend druk zijn. Er zijn mannen die daar misbruik van maken. Daarom zijn er al jaren speciale treinstellen voor vrouwen."

Vervoersbedrijf Tokyu Corp voert al langer campagne tegen onbeschoft gedrag, en richt zich nu dus op make-up in het openbaar. In een filmpje rapt een meisje dat vrouwen die zich in de trein opmaken lelijk zijn.

"Veel van de mensen die ik hierover gesproken heb, vinden make-up in de trein geen probleem", zegt Duits. Er is dan ook fel gereageerd op de campagne op sociale netwerken. 

"Ik zou het snappen als het ging om het morsen van make-up-poeder, maar een spoorwegbedrijf heeft niet het recht om mij te vertellen of ik mooi ben of lelijk", schrijft een jonge vrouw op Twitter. Vrouwen die zich opmaken in de trein zien het probleem niet. "Wat is er fout aan?" vragen ze zich af.

Bovenaan die lijst staan het maken van lawaai, gevolgd door onbeleefd gedrag.

Correspondent Kjeld Duits

Toch krijgt de campagne ook veel bijval. In een reactie onder het filmpje op YouTube zegt iemand dat het "hetzelfde is als een man die zich in het openbaar scheert". Iemand anders vraagt zich af hoe de meisjes zijn opgevoed: "Zo zie maar weer, als je je schaamte vergeet, gedraag je heel gemakkelijk onbeschoft."

Tokyu Corp zegt dat het ook veel positieve reacties heeft gekregen. Het bedrijf heeft geen plannen de campagne terug te trekken. Volgens een woordvoerder bleek uit een enquête dat vrouwen die zich opmaken op de achtste plaats staan in de lijst van ergernissen in de trein. "Bovenaan die lijst staan het maken van lawaai, gevolgd door onbeleefd gedrag.”

STER reclame