Tweedehands leasefiets steeds populairder

Aangepast
De fietsen van het bedrijf Merel Stikkelorum NOS

Het leasen van e-bikes gebeurt al steeds vaker. Nieuw is het leasen van tweedehands fietsen. In de Leidse binnenstad zijn ze inmiddels een bekend fenomeen met hun rode zadels en rode handvatten.

"Ons motto is: als 'ie maar rijdt", zegt Kasper Richmond, een van de oprichters van Easyfiets.

"Een interessante ontwikkeling", zegt Martijn van Es van de Fietsersbond. "Het past in een trend om alleen voor het gebruik te betalen. Denk maar aan Greenwheels en de groei van het leasen van e-bikes."

Eigen band plakken

Elektrische fietsen worden steeds vaker geleast omdat mensen niet in een keer een paar duizend euro op tafel kunnen leggen. Per maand betalen is beter te doen. De klanten van Easyfiets, vooral studenten, hebben een andere motivatie. "Studenten hoeven geen nieuwe fiets, weten we uit eigen ervaring. Het is vooral belangrijk dat ie het doet", aldus Richmond.

Tweedehands leasefietsen steeds gewilder

Niet alleen spiksplinternieuwe e-bikes, maar ook tweedehandsfietsen worden steeds meer geleased.

Oud-studenten Kasper Richmond en Robbert Zuijderwijk repareerden al van jongs af aan fietsen. "Ik moest van mijn vader mijn eigen band plakken", zegt Richmond. Toen Zuijderwijk twintig tweedehands fietsen kreeg van zijn schoonmoeder, besloten ze om er hun werk van te maken. Voor nog geen tientje per maand krijgt een klant een opgeknapte fiets tot zijn beschikking. Reparaties zijn inbegrepen. En als ie helemaal niet meer rijdt, staat er een ander exemplaar klaar.

Grote mannen

"We hebben er nu 400 rondrijden in Leiden", zegt Richmond. Rendabel zijn de leasefietsen pas bij 600 klanten. Dat aantal verwachten ze volgend jaar te bereiken. Dan denken ze zelfs de 2000 te halen en willen ze uitbreiden naar andere steden. Toch zijn ze nu al uit de kosten omdat ze ook fietsen verhuren. Dat levert in de zomer veel op.

De fietsen hebben heel wat te lijden in een studentenstad als Leiden. Daarom proberen we de fietsen zo te repareren dat ze bijna niet kapot kunnen gaan, door bijvoorbeeld anti-lekbanden te gebruiken. Vooral mannelijke gebruikers komen regelmatig terug om hun fiets te laten repareren. Bij grote mannen gaat er het vaakst wat kapot. Zij hebben veel kracht en trappen heel hard op de fiets, waardoor die sneller stuk gaat. 

STER Reclame