Ploumen wil met Turkse collega kinderarbeid uitbannen

Minister Ploumen gaat haar Turkse collega Zeybekci uitnodigen om samen een werkbezoek te brengen aan de Turkse regio waar nu al enkele malen kinderarbeid is geconstateerd. Ze hoopt de politieke druk op kledingfabrieken op die manier te verhogen.

"Het feit dat twee ministers samen op bezoek gaan, betekent niet dat alle problemen worden opgelost. Maar het maakt wel duidelijk dat de politiek dit niet accepteert, en met de bedrijven wil zorgen dat deze praktijken ophouden."

Zara

De BBC meldde gisteren op basis van eigen onderzoek dat er Syrische vluchtelingkinderen worden ingezet in kledingfabrieken die producten maken voor onder meer Marks and Spencer, Mango en Zara. Ze zegt dat grote kledingmerken vaak niet op de hoogte zijn van misstanden en ze wil hen daar nog eens op aanspreken. 

In het vragenuur in de Tweede Kamer meldde Ploumen dat Zara van plan is om binnenkort het kledingconvenant te ondertekenen, dat in juli door tientallen andere bedrijven en organisaties uit de kleding- en textielbranche werd gesloten. Dat convenant moet misstanden bij de kledingproductie uit de wereld helpen. 

Ploumen zegt dat de Turkse regering al zijn best doet om te bevorderen dat de 2,7 miljoen Syrische vluchtelingen in het land een fatsoenlijk inkomen kunnen verdienen en daarbij hun kinderen niet hoeven in te zetten. 

Nederlandse bedrijven

De brancheorganisatie van modebedrijven (Modint) zegt geen aanwijzingen te hebben dat ook Nederlandse modeketens kleren verkopen die door Syrische kinderen zijn gemaakt. 

"Maar je kunt het nooit uitsluiten", zegt Han Bekke, voorzitter van Modint. "Een groot probleem is dat de bedrijven in Turkije waar wij mee samenwerken en die zich aan onze regels houden, weer onderaannemers kunnen gebruiken waar we moeilijk zicht op hebben. Dat is een vreselijk moeilijk probleem om te tackelen. We trainen bedrijven om dit aan te pakken, maar ondertussen kan het toch gebeuren."

In juli tekenden vijftig Nederlandse kledingbedrijven een convenant om uitbuiting en kinderarbeid tegen te gaan. De partijen die meedoen zijn goed voor zeker 30 procent van de omzet in de Nederlandse kledingindustrie.

STER reclame