NPO

Het Adviescollege toetsing regeldruk (Actal) vindt dat er een eind moet komen aan alle cookie-meldingen op websites. Ze zijn hoogst irritant en kosten door de huidige regelgeving handen vol geld, vindt het college. Het kabinet krijgt daarom het dringende verzoek om de wet aan te passen.

De Telecomwet werd vier jaar geleden van kracht en is bedoeld om te voorkomen dat bedrijven op websites ongevraagd via cookies persoonlijke gegevens binnenhalen. Bij het bezoek van een site wordt daarom expliciet toestemming gevraagd om cookies te plaatsen. 

De wet veroorzaakt veel ergernis en onnodige regels, die jaarlijks ook nog eens voor bedrijven naar schatting 1,6 miljard euro aan kosten met zich meebrengt, zegt Actal in een advies waarover het AD vanmorgen schrijft. 

"De regeldruk voor bedrijven bedraagt minimaal 74 miljoen euro eenmalig en vervolgens 7,1 miljoen euro per jaar. Verplicht zijn onder meer de melding aan de Autoriteit Persoonsgegevens, het bewijs dat men geen persoonsgegevens verwerkt en de technisch-inhoudelijke aanpassingen aan websites. Als iedereen zich telkens actief zou informeren over het privacybeleid van de websiteaanbieder, dan loopt de regeldruk op tot maar liefst 1,6 miljard euro per jaar." 

Browserinstellingen

Mensen die een site bezoeken, kijken volgens het college niet eens meer naar alle cookie-meldingen op het scherm en klikken deze meteen weg. Weg met al die onnodige cookie-regels, luidt aldus het advies.  

De wet is tot stand gekomen op basis van Europese regelgeving. Actal geeft toe dat die regels niet zomaar eenzijdig aangepast kunnen worden. Maar Zweden, Finland en Luxemburg hebben volgens het adviescollege aangetoond dat aanpassingen wel degelijk mogelijk zijn.

Via de browserinstellingen wordt toestemming gegeven voor het plaatsen van cookies. Daardoor verschijnt het cookie-verzoek niet meer bij het bezoeken van elke website. Als browsers op dat gebied nog verder worden ontwikkeld, biedt dat een goede oplossing voor het cookie-probleem.

Ad-blockers

Bits of Freedom, een organisatie die de digitale burgerrechten verdedigt, vindt het advies van Actal te ver gaan. Het is niet voor niets dat er een cookiewet is: op internet word je overal gevolgd door partijen, en voor 2012 wist niemand dat dat gebeurde. "Maar het kan wel allemaal beter."  

De woordvoerder doelt op internetbedrijven, die eerlijker moeten zijn over het gebruik van persoonsgegevens en wat ze precies doen. "En ze moeten duidelijker zeggen wie de partijen zijn die via cookies kunnen meelezen." 

Bits of Freedom ziet wel wat in het verankeren van cookie-toestemming in webbrowsers. "Het probleem is dat bedrijven daar niet aan willen meewerken." De woordvoerder zegt verder dat zogeheten ad-blockers de afgelopen jaren een grote vlucht hebben genomen, omdat mensen ook alle reclame zat zijn. "Het is dus duidelijk dat bedrijven hun koers moeten wijzigen."  

STER reclame