Een pupil van AZ gebruikt een virtualrealitybril NOS

"Als ik nu ga sprinten, haalt hij me niet meer in en de keeper staat nu niet in het midden van zijn doel", zegt AZ-jeugdvoetballer Nick Tuijn (11), die met een virtualrealitybril op zijn neus een virtuele wereld terugkijkt. "Ik zou tot de zestien dribbelen, of tot de penaltystip, en hem dan in die hoek schieten." 

Net als in de zorg en in de wetenschap sluipt virtual reality ook het voetbal binnen. "Het is gewoon vet dat je alles ziet wat je normaal ook ziet, alsof je echt uit je ogen kijkt", zegt Nick. Net als onder meer Ajax, PSV en het Nederlands Elftal gebruikt AZ virtualrealitybrillen om spelers na een wedstrijd te laten onderzoeken welke beslissingen ze anders hadden kunnen nemen. Ook kunnen spelers wedstrijden van andere AZ-teams analyseren.

'Ik leer er veel van'

Dat is onder meer nuttig voor jongere spelers. "Oudere spelers hebben bepaalde situaties vaker meegemaakt", zegt Sander Schouten van het Alkmaarse bedrijf achter de virtualrealitytrainingen, Beyond Sports. "Dankzij virtual reality kunnen we jongere spelers ook leren omgaan met bepaalde situaties."

Dataverzameling

De wedstrijden kunnen worden 'teruggespeeld' met data die tijdens de wedstrijd worden verzameld over de positie van de spelers. In de VR-bril zien voetballers de wedstrijd terug, en kunnen ze per situatie bekijken hoe een speler anders had kunnen handelen. De techniek kan dan ook alleen worden gebruikt bij clubs die over een grote hoeveelheid data van wedstrijden beschikken. "Dat zijn in Nederland de zes grootste clubs", aldus Schouten.

Vooral spelers van tussen de vijftien en zestien jaar zouden baat hebben bij de virtuele trainingen, omdat op die leeftijd de ontwikkeling van het tactische deel van het voetbal het belangrijkst is. Ook kan het helpen om nieuwe spelers in een team onder te brengen. 

"Stel, je hebt een nieuwe linksback die je wil inwerken", zegt Schouten. "Met virtual reality kan dat ook zonder dat er 21 andere spelers op het veld moeten staan."

Niet genoeg

Trainen met een VR-bril is niet genoeg om een goede voetballer te worden. "Met virtual reality kun je vooral de spelintelligentie trainen", zegt Marijn Beuker, innovatiemanager bij AZ. Dat is in feite het langetermijngeheugen waarin spelpatronen worden opgeslagen. De cognitieve vaardigheden van spelers, die bepalen hoe snel een speler op een bepaalde situatie kunnen reageren, hebben volgens Beuker geen baat bij virtualrealitytraining.

Desalniettemin zijn de eerste resultaten positief, zegt hij. "We zien dat spelers na een aantal weken situaties op het veld sneller herkennen en zich aanpassen aan een situatie", zegt Beuker. "Maar het is nog te vroeg om te zien wat er gebeurt op de echt langere termijn.

STER reclame