Treinverkeer Moerdijkbrug in 2017 weken plat voor opknapbeurt

time icon Aangepast
ANP

Het treinverkeer kan volgend voorjaar drie weken lang niet over de Moerdijkbrug rijden vanwege spoedonderhoud. De rails zijn gelegd op een kunststof ondergrond, en die is gaan scheuren door verkeerd onderhoud. Daardoor kunnen de spoorstaven breken.

Er zijn al een tijd problemen met de ondergrond, die in 2003 werd aangelegd.  Zo mochten er op 12 september geen treinen over de brug rijden omdat een spoorstaaf was gebroken. In april werd ook al een spoedreparatie uitgevoerd. 

ProRail wil de problemen nu grondig aanpakken waardoor de Moerdijkbrug in het traject Breda-Dordrecht-Rotterdam maximaal twintig dagen wordt afgesloten. Het groot onderhoud stond eigenlijk gepland voor 2033. 

Lasnaden

De kunststof ondergrond werd dertien jaar geleden aangelegd om geluidsoverlast te beperken en de levensduur van de brug te verlengen. In 2014-2015 werd onderhoud gepleegd aan die bedding; toen is er volgens ProRail iets misgegaan. 

De spoorstaven op de Moerdijkbrug zijn aan elkaar gelast. De lasnaden kunnen breken als de ondergrond niet stabiel is en dat is het probleem op de spoorbrug. De flexibele kunststof ondergrond is alleen gebruikt bij de Moerdijkbrug. 

ProRail wil volgend jaar in een kleine drie weken de spoorstaven en -lassen vervangen. Tot die tijd zullen elk weekend 's nachts nieuwe breukjes in de lasnaden worden gerepareerd en de rest worden gecontroleerd. 

De hogesnelheidslijn heeft geen last van de problemen. Voor de snelle verbinding naar België, gebruikt door de Thalys, is een afzonderlijke brug over het Hollands Diep gebouwd.

STER Reclame