'Fabrikant moet eerlijker worden over ons eten'

Aangepast
Voedselfabrikanten moeten de luiken openzetten: letterlijk en figuurlijk. NOS/Paul Sanders

'Ambachtelijk gemaakt', 'vol met vezels', 'extra lekker', '0 procent vet': meer dan driekwart van de consumenten wantrouwt deze wervende teksten op verpakkingen. Om het vertrouwen in de levensmiddelenindustrie een beetje op te krikken, lanceert de sector vanmiddag een website met als titel Nederland Voedselland.

Fabrikanten van levensmiddelen als brood, vleeswaren, kaas en frisdranken, moeten opener en eerlijker worden over de manier waarop zij producten maken. Kortom, het wordt tijd om de luiken en deuren te openen, letterlijk en figuurlijk, zegt de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).

"Nederlanders hebben heel veel vragen over voedsel", zegt directeur Philip den Ouden van de FNLI, de voortrekker van de website. "Op dit online-platform kan een dialoog plaatsvinden tussen fabrikanten, consumenten, maatschappelijke organisaties (als Foodwatch en de Consumentenbond), politiek en wetenschap."

En kunnen fabrikanten ook vertellen voor welke dilemma's ze soms staan. Bij bijvoorbeeld vermindering van vet, suiker en zout in producten. Een actueel thema waarmee volgens sommige critici de sector lamlendig omgaat.   

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

'Fabrikant moet eerlijker worden over ons eten'

Foodwatch

Een open gesprek over voedsel moet het worden, over bijvoorbeeld die - soms misleidende - teksten op etiketten. Ook de kritische voedselwaakhond Foodwatch heeft een hoekje op de website, maar voor de rest heeft Sjoerd van de Wouw er weinig vertrouwen in. Hij is bang dat de 'dialoog' vooral gebruikt wordt om recht te praten wat krom is.

"Open en eerlijk? Hoeveel eerlijkheid kun je verwachten van een sector die totaal andere belangen heeft dan die van consumenten: namelijk zo veel mogelijk verkopen. Dan zeggen ze: 'ja, het verontrust ons dat consumenten ons zo wantrouwen'. Nou, mij verbaast dat niks. Mensen worden gewoon enorm misleid door de voedselindustrie met al die vaak prachtige teksten op de voorkant. De sector zegt: 'we moeten het beter uitleggen'. Nee, ze moeten het niet beter uitleggen, ze moeten het beter doen."

'We moeten op verpakkingen zetten wat erin zit, en niet overdrijven'

Verslaggever Jeroen Schutijser in de koekfabriek van Peijnenburg in Geldrop.

Peijnenburg

Koekfabrikant Peijnenburg in Geldrop is niet bang voor 'de nieuwe wind' die openheid heet, zegt althans directeur René Groen. Het bedrijf wordt actiever op sociale media bij het beantwoorden van vragen en opmerkingen. Ook neemt het familiebedrijf zich voor om, nog meer dan voorheen, aandacht te besteden aan de teksten op verpakkingen.

Want in het verleden - 2012 om precies te zijn - kwam Peijnenburg ook in aanvaring met Foodwatch. De organisatie meende dat de ontbijtkoek van Peijnenburg helemaal geen gezond ontbijt is, maar met 35 tot 43 procent suiker absoluut geen gezonde vervanger voor het ontbijt is, zoals de fabrikant toen meldde.

De koekfabriek van Peijnenburg in Geldrop. NOS/Quirine Schutijser

Suiker-hype

Maar Groen wil het platform ook gebruiken om wat misverstanden uit de weg te ruimen. "In de tijd van Sonja Bakker was weinig vet een hype. Nou, in ontbijtkoek zit weinig vet, dus dat was prima. Nu draait alles om suiker, waarbij soms van alles wordt geroepen zonder dat het wordt onderbouwd. In koek zit suiker ja. Weet u dat we vier jaar bezig zijn geweest, samen met TNO, om koek te ontwikkelen met 0 procent suiker. Dus we zijn er ontzettend mee bezig. Mensen denken dat het allemaal zo eenvoudig is, suiker uit producten halen. Maar dat is echt niet zo."