AFP

'Techbedrijven willen Twitter niet hebben'

time icon

Google en Disney hebben geen interesse meer in het overnemen van Twitter en zijn niet van plan een bod te doen. Dat meldt de goed ingevoerde techsite Recode. De bedrijven werden gezien als de belangrijkste gegadigden.

Ook Apple, het techbedrijf met verreweg de meeste cash, laat de koop zeer waarschijnlijk aan zich voorbijgaan, schrijft Recode. Het nieuws veroorzaakte onrust onder beleggers. Het aandeel van Twitter daalde nabeurs scherp en staat bijna 10 procent in de min.

Bloomberg Technology
@technology
Twitter $TWTR takes a spill after Google, Apple & Disney reportedly lose interest https://t.co/IwTyuLREdh
3 jaar geleden

Hiermee neemt het aantal partijen met interesse snel af. Het enige bedrijf dat nog serieus lijkt na te denken over een overname, is Salesforce. Voor kenners voelt dit als een minder logische combinatie, aangezien het bedrijf geen consumentenproducten heeft. Salesforce zou vooral geïnteresseerd zijn in Twitter's gebruikersdata.

Toch worden ook daar de verwachtingen getemperd. Topman Marc Bernioff heeft laten doorschemeren dat van zijn bedrijf niet veel moet worden verwacht. "We kijken altijd serieus naar overnames en kiezen er vaak voor een bedrijf toch niet te kopen."

Meer duidelijkheid

Dat neemt niet weg dat het verkoopproces nog altijd bezig is, benadrukt Recode. Een overnamebedrag is tot nu toe niet genoemd. Twee weken geleden ging het cijfer 30 miljard rond, maar dat lijkt veel te ambitieus. Ter vergelijking: WhatsApp kostte Facebook zo'n 20 miljard dollar en LinkedIn liet zich door Microsoft overnemen voor 26 miljard. Twitter zou de overnamegesprekken eind deze maand willen afronden, schrijft persbureau Reuters.

Twitter wil zichzelf verkopen omdat het al tijden financieel niet goed gaat. Daarnaast groeit het sociale platform nauwelijks en het aantal maandelijks actieve gebruikers blijft hangen rond de 310 miljoen. 

Dat er toch serieus wordt gekeken naar Twitter heeft te maken met de gebruikersdata die het bezit, de merkwaarde en de invloed die Twitter heeft, bijvoorbeeld bij groot nieuws en verkiezingen. Het medium is populair onder politici en journalisten.

STER Reclame