Biologisch inlegkruisje winnaar innovatieprijs

Aangepast
Innovatie Top 100
@InnovatieTop100
Taboes doorbreken met milieuvriendelijk maandverband. @Yonicare winnaar @innovatietop100 2016. https://t.co/QylzcPMzwd
2 jaar geleden

Inlegkruisjes, tampons en maandverband van biologisch katoen: ze bestaan echt. Het Amsterdamse bedrijf Yoni.care heeft er zelfs de eerste prijs mee gewonnen in de MKB Innovatie Top 100. De winnaar werd vanochtend bekendgemaakt in Eindhoven tijdens de KvK-Dag van de Innovatie.

Het gebruik van katoen in tampons en maandverband is nieuw, omdat meestal niet-natuurlijke materialen worden gebruikt. Daarin kunnen volgens de winnaars synthetische stoffen, plastics en parfums zitten. "Dat kan resulteren in irritaties of infecties", zegt Mariah Mansvelt Beck, een van de eigenaren van Yoni.care.

Vrouwen gebruiken deze producten tijdens hun leven gemiddeld 11.000 keer. De jury was unaniem: "Deze innovatieve producten hebben een grote impact in deze industrie. Knap is dat ze in een korte tijd al op veel plekken in de schappen liggen. Het zijn twee bevlogen ondernemers die een missie hebben om echt iets te veranderen." De winnaar staat op het punt de verkoop uit te breiden naar België, Duitsland en Groot-Brittannië.

Noord-Brabant op één

Een jury stelde de ranking van de Top 100 vast op basis van onder meer originaliteit, impact en omzetpotentie. In de top 100 is de provincie Noord-Brabant het best vertegenwoordigd met 25 bedrijven. Noord-Holland en Zuid-Holland volgen met respectievelijk 22 en 19 ondernemingen.

Gisteren werd Nederland nog uitgeroepen tot meest concurrerende economie van de Europese Unie. Nederland wordt geroemd om zaken als een stabiele infrastructuur, een hoogwaardige gezondheidszorg en de toepassing van nieuwe technologieën, met andere woorden: innovatie.

"Met name deze factoren zijn zeer belangrijk voor een hoge notering van innovatie-gedreven landen, zoals Nederland, in de wereldwijde ranking'', aldus Henk Volberda, hoogleraar aan de Rotterdam School of Management.

Rijpingsproces

LiquidSeal in Leiden eindigde als vierde. Citrusvruchten die worden geïmporteerd uit Zuid-Afrika of Argentinië, mango's uit Brazilië, of papaya's uit Colombia, zijn soms drie tot vier weken onderweg. Tijdens die lange reis is het het beste als het rijpingsproces van het fruit als het ware wordt stilgezet. Dan kan met behulp van de uitvinding van LiquidSeal.

Directeur Victor Monster: "Wij hebben een biologisch afbreekbaar polymeer ontwikkeld; een laagje dat om het fruit wordt aangebracht - door sprayen of onderdompelen - bij bederfelijk fruit met een harde schil: mango's, avocado's. Dat ademende laagje zorgt ervoor dat er minder zuurstof naar het product gaat. Daarmee verlengen we de houdbaarheid."

'Wij verlengen houdbaarheid van fruit en bloemen'

Verslaggever Jeroen Schutijser op bezoek bij Liquidseal, één van de kanshebbers op de grote innovatieprijs voor het midden- en kleinbedrijf.

Monster zegt dat er geen nadelen voor de gezondheid zijn, omdat nagenoeg niets van het spul in het fruit zelf terechtkomt. "Er is uitgezocht dat je zeker 500 mango's moet eten voordat er iets van schadelijkheid optreedt."

Eric Brückner van fruitimporteur en -exporteur Timerfruit in De Lier gaat een proef doen met LiquidSeal. "Ik vind het een mooi systeem. De houdbaarheid van producten: als we die kunnen verlengen, is dat natuurlijk prachtig. Een deel van de producten wordt toch weggegooid. Met dat beschermende laagje kunnen we hopelijk die uitval reduceren."

Groei

Het Nederlandse midden- en kleinbedrijf kan overigens met een positief gevoel terugkijken op 2015. Een meerderheid van de ondernemers (54 procent) zag de omzet stijgen. Voor 21 procent bleef de omzet stabiel en 16 procent zag een afname.

Hiermee boekt het mkb voor het tweede jaar op rij positieve resultaten. In 2013 meldde slechts 39 procent van de ondernemingen groei; een absoluut dieptepunt. De cijfers komen uit de jaarlijkse MKB Marktmonitor van uitzendbureau Unique en onderzoeksbureau Motivaction, een onderzoek onder 1559 mkb-bedrijven.

STER Reclame