De advertentie in de folder Bart Smit

Jaarlijks valt bij veel huishoudens het Dikke Speelgoedboek van speelgoedwinkel Bart Smit op de deurmat. Ook dit jaar, met een hoop verontwaardiging op sociale media tot gevolg. Tussen de poppenhuizen en auto's staat nu een 'zwangere' tienerpop. 

"Lucy heeft twee lieve baby's gekregen. Om ze te verzorgen heeft Lucy allerlei spulletjes gekocht. Kun jij Lucy een handje helpen bij het verzorgen?", staat er als productinformatie op de website. De pop is onderdeel van een poppenserie.

Op sociale media verschenen al snel reacties over het product. Veel mensen zijn verontwaardigd over de naam en de verkoop van de pop.

"Dit is een hoogst ongelukkige situatie, daar zijn wij ons zeer van bewust", zegt hoofd-communicatie Sandra Maas van de Blokker-holding, het moederbedrijf van de speelgoedwinkel. "We vinden het heel vervelend dat mensen hier wellicht grote moeite mee hebben en willen niemand beledigen."

Maas vertelt dat 'tienerpoppen' een categorie is binnen de poppen die de speelgoedwinkel verkoopt. De pop moet geen tiener voorstellen: "Het is absoluut geen tiener, maar een jonge moeder die zwanger is."

Het bedrijf neemt de klachten serieus en probeert de advertentie zoveel mogelijk aan te passen, onder andere op de website. 

STER reclame