Topjaar voor Nederlandse wijn, maar het imago is nog altijd slecht

Aangepast
Leon Masselink tijdens het plukken NOS

"We hebben jaren moeten vechten tegen het imago dat in Nederland geen wijnbouw kan plaatsvinden. Daardoor zijn wij heel fanatiek geworden." Als het weer niet plots drastisch omslaat, verwacht Wijnboer Leon Masselink dat 2016 de boeken in gaat als het beste Nederlandse wijnjaar tot nu toe.

Hij dankt zijn optimisme aan de mooie lange nazomer. Maar de strijd van de Nederlandse wijnboeren tegen het matige imago van de Nederlandse wijn is nog niet gestreden. "We zijn een wijnland met nieuwe kenmerken en smaken", legt Masselink uit. "Het zijn echt nieuwe wijnen, mensen moeten daar nog aan wennen en ze leren drinken."

Vooroordelen

Een witte wijn uit de Achterhoek won eerder een Zilveren Medaille. "Een frisse, prima wijn", oordeelt Ruben Kwakman, verkozen tot beste sommelier van Nederland. Het negatieve imago van de Nederlandse wijn herkent hij, hij betrapt zichzelf ook op de vooroordelen.

"Als je Nederlandse wijn proeft, ben je ergens in je achterhoofd toch een beetje negatief. Het is altijd een beetje aftasten in het begin. Daarom is het ook zo belangrijk om dit soort dingen te blijven proeven. Ook voor ons als sommelier, om je referentiekader breed te houden."

Duur

Naast het slechte imago, is het voor de Nederlandse wijnboer moeilijk concurreren met prijzen. De wijnproductie is een stuk kleiner dan in traditionele landen, waardoor de flessen over het algemeen duurder zijn.

Volgens Kwakman wordt het ook maar weinig geschonken in de Nederlandse restaurants. "Als je voor 6,50 een wijn uit Chili koopt die prima smaakt, waarom zou je dan voor 11,50 een Nederlandse wijn kopen die ook prima smaakt?"

Een droge witte wijn en rose uit de Achterhoek werden eerder bekroond met een zilveren medaille ANP

"Onze wijnboerderij is ook niet te vergelijken met die grote in bijvoorbeeld Frankrijk", legt Masselink uit. "We hebben geen mensen in dienst. Het plukken doen we samen met familie, vrienden en liefhebbers. En dat is dan vooral erg gezellig, met veel geklets, uiteraard onder het genot van glaasjes wijn."

In Nederland zijn ongeveer 150 bedrijven waar professioneel wijn wordt gemaakt. "Met z'n allen maken we ongeveer een miljoen flessen per jaar", vertelt Masselink. "Dat lijkt misschien heel wat, maar het is best weinig. Nederlanders consumeren rond de 500 miljoen flessen, dus er is nog veel te winnen."

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

'We vechten tegen het slechte imago'

Masselink heeft er alle vertrouwen in dat de Nederlandse wijn groter zal worden. "Nu moet ik er nog iets naast doen om rond te komen, maar ik geloof in de groei en durf het bedrijf in de toekomst met een gerust hart aan mijn kinderen over te dragen."

De laatste druiven worden de komende weken van de struiken geplukt. Om de Nederlandse wijnen van topjaar 2016 te proeven moet nog wel even gewacht worden. Over twee jaar zijn de witte wijnen klaar, de rode over vier jaar.

STER Reclame