Hoop voor ronddolende schepen Hanjin

Aangepast
Reuters

De noodlijdende Zuid-Koreaanse vrachtvervoerder Hanjin Shipping krijgt tientallen miljoenen euro's om enkele urgente problemen aan te pakken. Het bedrijf heeft over de hele wereld tientallen schepen met containers liggen die niet kunnen worden gelost.

De bemanning op de schepen heeft geen idee wanneer ze weer naar huis kan en bedrijven weten niet wanneer hun spullen aankomen. In de honderdduizenden containers zitten allerlei spullen, zoals elektronica, speelgoed, kleding, vlees en vis.

Het binnenvaren van havens en het lossen van de schepen kost geld en dat heeft Hanjin op dit moment niet. Iedere dag dat de schepen op zee liggen, lopen de schulden verder op.

Geldgebrek

Naar schatting is er zo'n 600 miljard Zuid-Koreaanse won (480 miljoen euro) nodig om de kosten van de brandstof en het lossen te betalen. Een van de belangrijkste schuldeisers, Korea Development Bank, biedt 40 miljoen euro aan om de grootste problemen op korte termijn op te lossen. Korean Air Lines, de grootste aandeelhouder, zegt voor bijna 50 miljoen euro steun toe. 

De schepen liggen over de hele wereld, bijvoorbeeld bij de haven van Hamburg. Het kantoor in Nederland heeft nog geen idee wanneer het schip de haven in kan. 

We moeten vooraf betalen om de schepen behandeld te krijgen

Rob van den Eijnden, Hanjin Nederland

"We zullen vooraf moeten betalen om schepen behandeld te krijgen", zegt Rob van den Eijnden van Hanjin Nederland. Of het nieuwe toegezegde geld daarbij kan worden gebruikt, weet hij nog niet. "Het nieuws is vers, we hebben nog niet gehoord hoe het geld wordt verdeeld."

STER Reclame