Een stelletje in Rome
NOS NieuwsAangepast

Italië opgewonden over Dag van de Vruchtbaarheid

De Italiaanse Dag van de Vruchtbaarheid blijkt een hoofdpijndossier voor minister Lorenzin van Volksgezondheid. Al drie keer heeft ze uitleg moeten geven over de campagne, die vandaag zijn hoogtepunt beleeft.

De laatste controverse gaat over een folder die ter ere van Fertility Day is uitgegeven met tips over vruchtbaarheid. Vier blanke modellen wijzen op de goede gewoontes, terwijl de gevaren onder anderen worden verbeeld door een zwarte jongen die drugs gebruikt. Racistisch, oordelen veel Italianen.

De gewraakte folder

De minister heeft de folder meteen teruggetrokken. "Dit plaatje was niet precies wat het kabinet heeft gezien en goedgekeurd", reageerde Lorenzin. "We zijn een onderzoek gestart naar waar het mis is gegaan."

Al meteen bij het begin van de campagne ging het mis. De campagneposters werden afgekraakt op Twitter. Italianen waren niet gecharmeerd van een rotte bananenschil met de waarschuwing "De mannelijke vruchtbaarheid is kwetsbaarder dan je denkt" of een bungelende sigaret met "Laat je zaad niet in rook opgaan".

"Vind je de campagne maar niks? We werken aan een nieuwe", beloofde Lorenzin toen nog hoopvol. "Fertility Day is meer dan twee posters."

Maar het vervolg was niet veel beter. Een andere afbeelding werd bestempeld als seksistisch, omdat vrouwen zich weggezet voelden als babymachines. Daar luidde de slogan "Schoonheid kent geen tijd, maar vruchtbaarheid wel". Het werd opgevat als een sneer naar vrouwen die te lang wachtten om kinderen te krijgen.

Met de hashtag #siamoinattesa ("we wachten") legden veel jonge Italianen uit waarom ze nog geen kinderen hadden: omdat er geen betaalbare kinderopvang is; omdat vrouwen niet in deeltijd kunnen werken en hun carrière moeten opgeven; omdat ze door de economische crisis geen geld hebben. Wat doet de regering daaraan, wilden ze weten.

"Dit is geen oproep om je voort te planten, om kinderen te krijgen", verdedigde Lorenzin zich in een persoonlijke reactie op Facebook. "Dit is een dag om te praten over problemen met vruchtbaarheid, waar 15 procent van de Italianen mee te maken krijgt."

Vandaag wordt de campagne afgesloten met conferenties in Rome, Bologna, Catania en Padua. Lorenzin zal hopen dat daarmee ook de ophef afneemt, omdat ze inmiddels zelfs al het vertrouwen van premier Renzi lijkt te zijn verloren. Hij liet zich al cynisch uit over de campagne: "Geen van mijn vrienden koos voor kinderen na het zien van een reclame."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl