Aline Molenaar, directeur van Per Saldo NOS

Zorgverzekeraars Nederland: veel te veel bureaucratie

tijd van publicatie

Meervoudig gehandicapten die onder de Wet langdurige zorg vallen moeten zich door een enorme papierberg worstelen om een pgb aan te vragen. Net als de organisatie van pgb-houders Per Saldo vindt Zorgverzekeraars Nederland (ZN) dat daar verandering in moet komen. Op vragen van de NOS reageerde ZN met een schriftelijke verklaring.

"Zorgverzekeraars Nederland vindt de extra bureaucratie als gevolg van nieuwe regelgeving in de Wet langdurige zorg een te grote belasting voor budgethouders. Dat de overheid nog papieren formulieren gebruikt voor de uitbetaling van pgb’s, is ook zorgkantoren een doorn in het oog."

De verzekeraars en Per Saldo hebben de problemen al aangekaart in een overleg met het ministerie van VWS. 

Digitaal

"ZN vindt dat de overheid samen met alle betrokkenen (waaronder de zorgkantoren) op korte termijn met een webportaal moet komen zodat budgethouders veilig en eenvoudig hun administratie kunnen doen ten behoeve van hun pgb." Ook Per saldo is voorstander van zo'n elektronisch systeem om de pgb-aanvragen te regelen.

Beide organisaties claimen overigens als eerste met dat idee voor zo'n elektronisch systeem te zijn gekomen.

Zorgkantoor 

Het zorgkantoor waarmee Claudia Kruidbos te maken heeft is van Zilveren Kruis Achmea. Een woordvoerder van Zilveren Kruis vertelt dat de pgb-aanvraag voor de zoon van Kruidbos misschien net niet op de handigste manier is aangepakt door de medewerkers van het zorgkantoor.

"Maar het probleem is vooral dat mevrouw Kruidbos nu voor de derde keer zo'n grote wijziging van het systeem meemaakt", zegt de woordvoerder.

"En het zorgkantoor had haar kunnen helpen om het net iets makkelijker te maken. We gaan nu met mevrouw in gesprek en we willen graag gebruik maken van haar deskundigheid. Onze zorgkantoren zien dat veel meer mensen door de veranderingen in de zorg veel papierwerk krijgen."

STER Reclame