Max Verstappen tijdens de derde vrije training in Singapore
NOS SportAangepast

Formule 1-race in verlicht Singapore: nu al een klassieker

  • Louis Dekker

    Verslaggever Formule 1

  • Louis Dekker

    Verslaggever Formule 1

Op 28 september 2008 was de eerste Formule 1-race bij kunstlicht. Singapore had de primeur. Vandaag is de negende editie van de grand prix die iedere coureur op zijn naam wil schrijven. De nachtrace in de Aziatische stadsstaat is nu al een klassieker.

Slechts drie huidige Formule 1-coureurs weten hoe het voelt: de champagnefles ontkurken op de hoogste trede van het podium op het Marina Bay-circuit. Lewis Hamilton en Fernando Alonso wonnen twee keer. Sebastian Vettel heeft de imposantste erelijst: de Duitser was in de nachtrace vier keer de snelste. "Die podiumceremonie valt nog niet mee", zegt Vettel. "De race is zo zwaar dat je daar eigenlijk geen energie meer voor hebt."

Lewis Hamilton in actie tijdens de GP van Singapore van 2010

Vettel zal moeten toveren om het podium op te mogen. De Duitser bleef door technische malheur in de kwalificatietraining steken op de 22e en dus laatste plaats. Het zal zijn race alleen maar zwaarder maken. Coureurs verliezen tijdens de race 2 a 3 liter vocht.

"Het is de heftigste grand prix van het jaar", zegt de Ferrari-coureur. "Slopend. Zowel in fysiek als mentaal opzicht. Het is een lang circuit met akelig veel bochten. Er lijkt geen eind aan te komen en je komt als coureur geen moment tot rust. En vergeet niet de hoge temperaturen en de luchtvochtigheid. We zweten ons een ongeluk."

Autosportfotograaf Peter van Egmond was bij alle acht edities van de race in de verlichte straten van Marina Bay aanwezig. "Ook voor mij is het uitdagend. Het is warm, maar het is vooral ook lastig fotograferen. De zee van kunstlicht is zo fel dat de achtergrond vanzelf donker wordt. Dus als je niet oppast, is het plaatje ieder jaar hetzelfde. Het is zeker niet mijn favoriete grand prix."

Max Verstappen in Singapore

Toch heeft de nachtrace zijn bestaansrecht bewezen. De grand prix spat van het scherm, is daardoor commercieel interessant en dat hebben de organisatoren van andere grands prix ook gezien. De races in Abu Dhabi en Bahrein worden al (deels) in de avonduren afgewerkt en ook Sotsji wil het daglicht graag inruilen voor kunstlicht. Maar of andere circuits het in zich hebben om Singapore qua uitstraling naar de kroon te steken, is twijfelachtig.

"Marina Bay is echt een sprookjesachtig decor", zegt Eelco den Boer. De journalist van het tijdschrift Formule 1 doet voor de tweede keer verslag vanaf het stratencircuit. "Racen onder kunstlicht in een bruisende stad die 24 uur per dag op volle toeren draait. Een eetparadijs bovendien. Er is hier zelfs een kraampje met een Michelin-ster. Het evenement is uniek en eclectisch."

Het circuit van Singapore tijdens de GP van 2009

Volgens Den Boer heeft de organisatie van het evenement goed begrepen dat de Formule 1-fans vermaakt moeten worden. "Het publiek zit hier dicht op de baan. Maar na de trainingen en de race is er ook van alles te doen. Er zijn concerten, je kunt de stad in, er is overal entertainment. Een mooie mix van Azië en het westen."

Ferrari-coureur Vettel omschrijft de race als een moderne klassieker. "Het is een mega-evenement en een erg bijzondere plek om te racen. Zelfs nu we hier voor de negende keer zijn. Racen in een verlichte stad, met al die glinsterende hoge gebouwen, is magisch."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl