Stefan Bakker uit IJmuiden rijdt in een auto met sjoemelsoftware
NOS NieuwsAangepast

'Ben net zo bedonderd als sjoemelrijders in de VS, maar ik krijg niks'

"Ik voel me belazerd, ja", zegt Stefan Bakker uit IJmuiden. De trouwe Volkswagen-rijder is eigenaar van een van de 160.000 auto's met sjoemelsoftware die in Nederland zijn verkocht.

Anders dan in de VS komen Nederlandse eigenaren van sjoemelauto's voorlopig niet in aanmerking voor een schadevergoeding. "Ik heb iets gekocht dat niet presteert zoals ik zou mogen verwachten. Ik ben bedonderd en dat hoort gecompenseerd te worden."

Huiverig

Vorig jaar zomer kwam aan het licht dat Volkswagen had gerommeld met de uitslagen van uitstoottests van dieselwagens. De software van de Duitse autofabrikant bleek massaal te zijn gemanipuleerd, waardoor de werkelijke uitstoot van schadelijke stoffen veel hoger was dan de tests deden vermoeden.

Ook Europese Volkswagenrijders willen schadevergoeding

Een jaar geleden kreeg Bakker de eerste brief van Volkswagen. "Daarin stond dat ik een oproep zou krijgen voor een update van de software in mijn auto. Die update zou in januari plaatsvinden, maar pas in juni kreeg ik weer een brief waarin stond dat er allerlei problemen waren rond de updates. Pas kort geleden heb ik brief ontvangen met een nieuwe uitnodiging."

Veel vertrouwen heeft hij niet in de herprogrammering van zijn Volkswagen. "Ik heb verhalen gehoord uit Duitsland, waar bepaalde Volkswagens na de update 10 procent minder zuinig zijn gaan rijden. Dat is niet wat Volkswagen beloofd heeft, dus ik ben wat huiverig."

Waarom krijgen ze in de VS wel een schadevergoeding en wij hier niet?

Sjoemelrijder Stefan Bakker

Bakker twijfelt of hij ooit nog een Volkswagen gaat kopen. "Mijn hart ligt bij Volkswagen, maar ik wacht eerst die update af. Ik wil gewoon dat dit wordt opgelost. Ik kocht deze auto omdat ik uitging van bepaalde cijfers en prestaties. Dan wil ik ook dat mijn auto aan die verwachtingen voldoet."

Door een schikking kregen gedupeerde sjoemelrijders in de VS afhankelijk van hun auto een schadevergoeding van tot 5.000 tot 10.000 dollar. "Hier niet", zegt Bakker. "Waarom daar wel en hier niet? Kijk, de regels in VS zijn anders dan hier. Daar werken ze met torenhoge schadevergoedingen. Maar ook ik heb iets gekocht dat niet presteert zoals ik mocht verwachten. Dat moet gecompenseerd worden. Die auto's zijn overal gelijk. Ze zijn daar in de VS beduveld, maar ik hier ook."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl