Een schip van Hanjin in de Rotterdamse haven
NOS NieuwsAangepast

Rotterdamse haven nog weken last van problemen Hanjin

De Rotterdamse haven houdt nog weken last van de financiële problemen bij Hanjin Shipping. Veel containers van het Zuid-Koreaanse bedrijf, een van de grootste containerrederijen ter wereld, liggen nog vast op opslagplaatsen of op schepen die voor anker liggen buiten havens.

Naar schatting ligt er nog voor meer dan 12 miljard euro aan spullen vast op schepen. Het gaat om meer dan 500.000 containers.

De rederij vroeg zo’n twee weken geleden uitstel van betaling aan. Hanjin zou nu nog voor honderden miljoenen euro’s aan onbetaalde rekeningen voor brandstof, haven- en terminalgelden hebben uitstaan.

Voor miljarden euo's aan spullen drijft nog op zee

Bij het Rotterdamse overslagbedrijf ECT staan duizenden Hanjin containers met elektronica, speelgoed, kleding, vlees en vis opgeslagen. Die containers moeten nog afgeleverd worden en dat kost veel geld. Daarnaast staan er ook veel lege containers die voorlopig niet worden opgehaald.

‘Wij hebben er gigantisch last van’, aldus Rob Bagchus van ECT. "Elke container die hier langer staat, kost ons geld. Je moet nog maar zien of je die kosten terug kunt krijgen." Het bedrijf heeft inmiddels afspraken gemaakt met belangenorganisaties om de kosten van het wegwerken van de volle containers te delen.

Bang

Er zijn meer dan duizend containers afgeleverd, maar er komen steeds weer nieuwe bij. Daarnaast liggen er nog veel containers op schepen die buiten de havens voor anker liggen.

Containerschepen van het bedrijf willen de havens niet binnenvaren, omdat ze bang zijn dat de containers in beslag genomen worden. En de havens laten de schepen ook niet toe, omdat ze bang zijn dat ze niet voor hun diensten betaald krijgen nu het bedrijf in de problemen is.

Hanjin heeft een vloot van 95 schepen.

Geen vetpot

Het gaat slecht met de containermarkt. Bedrijven in de sector hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in uitbreiding omdat ze ervan uitgingen dat de handel wereldwijd flink zou blijven groeien. Dat valt nu schromelijk tegen.

Er is veel overcapaciteit, waardoor de tarieven zijn gaan dalen en er per container minder te verdienen valt.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl