Bijna 100 jaar geleden landde er op een stuk boerenland in de Haarlemmermeer voor het eerst een vliegtuig. Het is het begin van het ontstaan van Schiphol. Aanstaande vrijdag opent de tentoonstelling '100 jaar Schiphol: klaar voor vertrek'. Hoe is het modderige weiland uitgegroeid tot de internationale luchthaven Schiphol?

Wat is er te zien op de expositie 100 jaar Schiphol:

Rondleiding over de tentoonstelling 100 jaar Schiphol

In 1916 gaf de toenmalige minister van Oorlog toestemming om een militair vliegveld aan te leggen. De Eerste Wereldoorlog is dan nog in volle gang. In de Haarlemmermeerpolder komen een paar houten loodsen. Na de oorlog komt het luchtvervoer van post en vracht snel op gang. De KLM wordt opgericht en Amsterdam-Londen is de eerste lijndienst.

Animatie van de groei van Schiphol:

Animatie 100 jaar Schiphol

Na de oorlog stijgt het aantal reizigers snel. Havenmeester Jan Dellaert ontwikkelt plannen voor een nieuwe luchthaven. Er komt een centraal gebouw met vier start- en landingsbanen. Op 28 april 1967 opent koningin Juliana de nieuwe luchthaven die, mede dankzij de komst van de Jumbo (de Boeing 747), snel nog groter wordt. In 1970 verwerkt Schiphol voor het eerst meer dan vijf miljoen in- en uitgaande passagiers.

Aanslagen 9/11

Schiphol krijgt in 1991 een nieuwe verkeerstoren die 101 meter hoog is, op dat moment de hoogste ter wereld. Daarna blijft Schiphol snel groeien tot 2001. De luchtvaart raakt dan in een crisis door de 9/11-aanslagen in de Verenigde Staten. Het leidt tot wereldwijd een daling van het aantal reizigers.

Een verkeerstoren op Schiphol anno 1960. Tom van den Broeke

Protestbos

Toch gaat het daarna snel weer goed met Schiphol. Er moet een vijfde baan komen, al is niet iedereen het daar mee eens. Mensen planten bomen en bouwen op die manier 'Het Bulderbos' op de pek waar de vijfde baan moet komen. Toch besluiten politici dat de vijfde baan er, onder strenge milieueisen, komt. In 2003 wordt de Polderbaan geopend. 

Niet alleen het aanleggen van de Polderbaan veroorzaakt onrust, ook de geluidsoverlast van Schiphol leidt tot protesten "Je dommelt even in en wordt direct weer wakker van het volgende vliegtuig dat voorbij komt. Je komt nachtrust te kort", vertelt een inwoner van Hoofddorp.

Schiphol gaat regelmatig over de gestelde grenzen heen en vanuit de politiek worden gedoogvergunningen afgegeven. Onrust tussen Schiphol en omwonenden blijkt een constante factor.

In 1967 werd het nieuwe Schiphol geopend. Deze foto werd kort na die tijd gemaakt. Tom van den Broeke

Ook in 2016 gaat het goed met Schiphol. Augustus 2016 was de drukste maand ooit voor de luchthaven. Ruim 6,4 miljoen passagiers reisden vorige maand via Schiphol. De drukste dag was op 12 augustus. Toen werden er zo'n 220.000 passagiers verwerkt.

STER reclame