ANP

In Breda is het feest. Na een bouw van vier jaar opent staatssecretaris Sharon Dijksma vanmiddag het nieuwe station van de Noord-Brabantse stad. Daar zijn ze erg trots op het nieuwbouwcomplex van 144 miljoen euro, dat uniek is omdat er ook ruimte vrij gemaakt is voor winkels, kantoren en appartementen.

De bedenker van het complex is architect Koen van Velsen. "We wilden twee dingen bereiken. Het moest een complex worden dat deel uitmaakt van Breda en het moest een comfortabel gebouw worden voor de reizigers", vertelt hij.

En dat is volgens hem goed gelukt. "Als je naar het station kijkt, zie je vanaf de buitenkant de bussen rijden en aan de zuidkant zie je de treinen", zegt Van Velsen. "Het station is meer dan een station geworden. Het is een stadsdeel geworden."

Er is voor gekozen om het complex van bakstenen te maken. In totaal werden er 2,2 miljoen gebruikt. "Bakstenen zie je hier veel in de omgeving. Het is een warm materiaal, dat ook als prettig wordt ervaren." 

Reizigers zijn positief over het nieuwe station. "Het oude station was heel lelijk, maar nu is het heel mooi geworden", zei een vrouw tegen Omroep Brabant. Een jongen hoopt dat Breda door het nieuwe station nu "erkend wordt als grote stad".

Hoewel de kritieken nu positief zijn, waren er tijdens de bouw veel negatieve berichten. Zo waren er lekkages, overlast tijden het heien en was er zelfs een brand

Volgens ProRail horen die problemen bij een verbouwing. "Het is net zoals je eigen huis gaat verbouwen. Ook dan kom je dingen tegen die je vooraf niet had voorzien. Zeker bij een gigantisch complex zoals in Breda zijn er dingen die niet goed gaan." 

Reizigers klaagden vooral over de 12 meter hoger trap over het spoor van 76 treden die moest worden beklommen om bij de treinen te komen. "Elke keer moest ik denken wanneer gaat mijn trein en dan ging ik een kwartier eerder naar het station, omdat ik wist dat het zolang duurde. Dat vond ik irritant", zei een reiziger.

STER reclame