José Bongen-Hartemink via Facebook

Een emotioneel betoog van een boerin die stopt met haar melkveebedrijf, wordt massaal gedeeld op sociale media. Volgens Omroep Gelderland is het bericht al meer dan 14.000 keer gedeeld.

De vrouw schrijft op Facebook dat ze samen met haar man een succesvol melkveebedrijf heeft in het Gelderse Heelweg, maar dat ze zich gedwongen voelen om te stoppen en de boerderij te verkopen. "De basis van het besluit is heel simpel: een melkprijs van 25 cent en een kostprijs van 35 cent. 'Iemand met boerenverstand, wordt niet langer boer', las ik pas. Zo is het."

Lees hier het hele verhaal van de boerin

De kosten verlagen is geen optie voor het koppel. Dan moet er bezuinigd worden op de gezondheid en het welzijn van de koeien. Ondertussen is het door de lage melkprijs niet mogelijk om personeel in te huren om mee te werken. Daardoor moet haar man bijna alles alleen doen.

"Hij baalt van 80-urige werkwerken, van hoe weinig hij met de kinderen kan doen, van hoe zijn lichaam eronder lijdt. Daarnaast balen we samen hoe we zowel economisch, politiek als maatschappelijk niet worden gewaardeerd voor wat we waard zijn; soms zelfs wel uitschot lijken", schrijft de boerin.

Romantiek verdwenen

Vergeleken met andere boerenbedrijven zitten ze naar eigen zeggen niet in een hopeloze situatie. Maar er is niet langer de wil om nog door te gaan. "Onze rekeningen hebben we altijd nog kunnen betalen door hard te buffelen en al ons spaargeld erin te stoppen. Maar onderhand zijn we gevloerd door het gevoel: 'waar doen we dit eigenlijk voor'. De romantiek die zelfs in de 21e eeuw nog rond boerderijen hing, is verdwenen."

De boerin eindigt haar betoog met een oproep. "Als onze oogst mislukt, hoort u te schrikken", luidde pas een kop over de weersramp in Zuid-Nederland. "Als gedreven, bewuste, intelligente veehouders het opgeven, hoort u ook te schrikken", zou ik er eigenlijk aan toe willen voegen. Waar komt onze melk over 20 jaar vandaan? En hoeveel invloed hebben we dan nog op de manier waarop het wordt geproduceerd? Dat is waar ik me serieus zorgen om maak."

STER reclame