Kaptain Kobold / Flickr / Creative Commons by-nc-sa

Het zou best eens kunnen dat u de afgelopen nachten slecht heeft geslapen. Veel mensen liggen met deze hitte namelijk wakker. De warmte houdt nog een paar dagen aan en daarom geeft neuroloog Hans Hamburger tips om beter te slapen.

Hoe komt het eigenlijk dat we slechter slapen als het warm is?

Als je de warmte niet kwijt kan, komen de hersenen niet goed in de slaapstand. Om te slapen hebben we verkoeling nodig. Mensen zijn 's nachts ongeveer een graad kouder dan overdag.

Er is veel onderzoek naar gedaan en dan blijkt dat mensen die bijvoorbeeld een stoornis hebben met wisselingen in temperatuur 's nachts niet goed slapen en overdag niet goed wakker kunnen blijven.

Ok, en wat kunnen we ertegen doen?

Om te zorgen dat je slaapkamer niet zo warm wordt, kan je overdag de gordijnen dicht houden, zodat de zon niet naar binnen schijnt. 's Avonds moet je dan je slaapkamer ventileren of koelen met een airco als je die hebt.

Voor het naar bed gaan, is het handig om een warme douche te nemen. Dan gaan de bloedvaten in de huid openstaan en kan je je interne warmte afvoeren. Geen koude douche dus, want dan vernauwen die bloedvaten juist.

ANP

Wat je wel moet doen is koud water drinken voor het slapengaan, een glas of twee. Daarmee koel je jezelf af van binnen en je genereert er transpiratievocht mee. Met dat vocht geef je je lichaam de kans om af te koelen.

Tegelijk is het ook belangrijk om niet veel dingen te doen die warmte veroorzaken. Dus niet veel alcohol drinken en niet veel eten vlak voordat je naar bed gaat. Want dat creëert warmte, de stofwisseling wordt door eten flink aangezet. Ook moet je niet sporten 's avonds.

Ook geen seks dus?

Nou als je daar zin in hebt, moet je dat gewoon doen natuurlijk, maar het kan wel ontzettend warm worden. Tegelijkertijd denk ik ook: een heleboel mensen zoeken dit klimaat juist op door bijvoorbeeld op vakantie te gaan naar Zuid-Europa. Dus we moeten nou ook weer niet te veel zeuren. 

STER reclame