Biggen worden extra vroeg ingeladen, volgens de nieuwe regels van het Nationale Hitteplan Jozephine Trehy / NOS

Hitte? De varkens moeten vroeger op dan normaal

tijd van publicatie

Het is zeer warm en dus is het Nationale Hitteplan in werking getreden. Dat geldt niet alleen voor mensen, maar dit jaar voor het eerst ook voor dieren. Dat betekent onder meer dat het transport van varkens wordt vervroegd.

Daarom was het vanochtend om zes uur al een drukte van belang op het varkensbedrijf van Bart Troost in het Brabantse Beek en Donk. Normaal gesproken worden de biggen in de middag ingeladen voor transport naar Polen en dan wordt er 's middags en 's nachts gereden. Nu zijn ze om zes uur begonnen.

Troost: "'s Middags biggen laden leidt tot meer stress bij de dieren. Dat willen we niet. Hitte is voor de mens niet goed en ook voor dieren niet. Als we ze moeten laden met 30, 32 graden, dan krijgen ze veel meer stress. Dan is het te warm voor de dieren."

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Vroeg uit de veren voor de varkens

Troosts bedrijf wordt gecontroleerd door Erik Timmermans van de Voedsel- en Warenautoriteit. Hij is tevreden. "De auto is in orde. Hij heeft water en ventilatievoorzieningen. We letten extra op het water en dat er minder dieren worden ingeladen."

Volgens het hitteplan moeten de varkens vroeger worden ingeladen als de temperatuur boven de 27 graden Celsius is. Timmermans: "Als je midden op de dag aan het laden bent, dan komen de dieren uit een warme stal. Dan begin je al met een achterstand in het kader van het welzijn van de dieren. Dan loop je onderweg meer kans op dode dieren."

Tijdens het rijden geeft de rijwind voldoende verkoeling.

Varkensexporteur Bart Troost

Dat de varkens door de maatregel overdag worden vervoerd en juist dan in een vrachtwagen zitten, is geen probleem, zegt zowel Timmermans als Troost. "Er is een noodplan aanwezig zodat de chauffeur weet wat hij moet doen als hij pech onderweg krijgt. Daarnaast zijn er ventilatie en water in de vrachtwagen", aldus Timmermans.

"Tijdens het rijden geeft de rijwind voldoende verkoeling", zegt ook Troost. "Daarnaast zitten er ventilatoren in de auto, waardoor de varkens bijna geen last hebben van de warmte."

Toezicht op het transport is er niet echt, maar Troost maakt zich daarover niet al te veel zorgen. "We hebben professionele chauffeurs. Die laten de varkens niet in de brandende zon staan als ze koffie gaan drinken".

STER Reclame