Khorgos ligt nu nog erg geïsoleerd, maar het wordt een groot handelscentrum
NOS Nieuws

'Khorgos wordt het nieuwe Dubai'

  • Marieke de Vries

    Correspondent in China

  • Marieke de Vries

    Correspondent in China

De komende tien jaar zal een van de grootste logistieke hubs ter wereld ontstaan op de grens tussen China en Kazachstan. Om de afremmende economie een nieuwe impuls te geven heeft Chinese president Xi Jinping aangekondigd de oude zijderoutes nieuw leven in te blazen. Dat doet hij via vaarroutes, maar ook over land. Daarvoor zijn de Chinese spoorwegen sinds kort aangesloten op het Kazachstaanse en daarmee het Europese railnet.

Nederlandse bedrijven die goederen naar China exporteren hebben er daardoor een goedkope en vooral snellere manier van transport bij. Containerschepen doen er ruim een maand over, de trein is in zeventien dagen van Europa in China. Of andersom.

Temperatuurverschillen

Een Nederlandse ondernemer die snel op deze ontwikkelingen heeft ingespeeld, is containerproducent Jan Koolen. Hij ontwierp een nieuwe container waar 800 liter diesel in kan, zodat de producten vijftien dagen lang gekoeld of verwarmd kunnen worden.

"Want het klimaat in Kazachstan is grillig. Van min 40 in de winter naar plus 40 in de zomer", zegt Koolen. "Vanuit Nederland zullen vooral groenten, fruit en bloemen naar China gaan en dat moet goed gekoeld gebeuren."

'Te weinig oog voor Khorgos in Nederland'

Op de grens tussen China en Kazachstan wordt momenteel een enorme containeroverslag gebouwd. De werknemers zijn lokale mensen, die tot voor kort nog afhankelijk waren van de landbouw. Nu wordt er een stad voor 110.000 inwoners gebouwd, waar de toekomstige werknemers van Gateway Khorgos zullen wonen.

"Khorgos wordt het nieuwe Dubai", zegt Koolen. "Dat was dertig jaar geleden ook nog een klein vissersstadje in de woestijn. Ook daar wisten ze dat ze niet altijd afhankelijk konden blijven van de olie en dus ontwikkelden ze zich tot de logistieke hub van de golfregio. Dat gebeurt hier nu ook."

Vallen en opstaan

Maar dat gaat niet zonder hindernissen. De hightechcontainers van Koolen gaan door gebieden waar het opleidingsniveau van de plaatselijke bevolking nog niet te vergelijken is met dat van Europa. Het is volgens Koolen alsof je de laatste technieken toepast op treinen van een derde wereldland.

Dus gaat het nog wel eens mis. "Onlangs vond de douane het nodig om een container binnen te zetten, met de koeling tegen de muur. Dan krijgt de koelunit geen lucht en houdt de motor er uiteindelijk mee op. Dat is dus niet handig."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl