Kippendij verdringt kipfilet van tafel

ANP
Geschreven door
Marleen de Rooy
Redacteur economie

Nederlanders laten kipfilet steeds vaker links liggen en kiezen voor ander kippenvlees. Dat is goed voor de vleesverwerkende industrie, want die wordt daardoor een stuk duurzamer. Supermarktketens weten dat en sturen ons daarom steeds vaker weg van de filet. Met succes.

Producenten, milieuorganisaties en supermarkten vinden dat consumenten meer delen van de kip moeten gebruiken. "Als wij die hele kip gaan eten en daar meer voor betalen, krijgt de boer meer geld", zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier. "Dat is goed voor het welzijn van de kip."

We eten steeds meer van de kip

Nederlanders zijn al jaren verknocht aan kipfilet. Andere delen van de kip worden vaak geëxporteerd. Aan de andere kant importeren we ook veel kip. Dan gaat het vooral om diepvriesproducten, zoals saté of broodbeleg, die uit landen als Thailand en Brazilië worden gehaald. En dat terwijl er op Nederlandse bodem ruim een half miljard kippen per jaar worden geslacht.

Nieuw beleid

Supermarktketens Jumbo en Albert Heijn, samen goed voor ruim de helft van de verkoop van kip, hebben begin dit jaar hun beleid aangepast. De bedrijven werken met een 'nieuwe standaardkip' en zijn verplicht die kip helemaal van de boer te kopen.

Voorheen kochten de supermarkten bijvoorbeeld alleen de filets. Nu zijn ze gedwongen om zelf zoveel mogelijk van een kip te gebruiken en te verkopen. Met aanbiedingen, nieuwe recepten of andere marketingstunts, proberen de grootgrutters consumenten lekker te maken voor bijvoorbeeld een kippendij of kippenbout.

Ook Albert Heijn en Jumbo zien een verschuiving in de verkoop van de standaard kipfilet naar de bout en vooral de dijen. "Denk bijvoorbeeld aan kipdijfiletblokjes, kipdijbraadlapjes en kipsatéspies", zegt een Jumbo-woordvoerder. Die delen van de kip werden tot voor kort amper gegeten in Nederland en vooral naar het buitenland gestuurd.

Verdubbeld

Dit jaar is de verkoop van die 'nieuwe' delen van de kip volgens producenten meer dan verdubbeld. "Kipfilet levert daar op in", zegt Wim Haverkotte van verpakkingsbedrijf Nijland. De supermarkten zien ook dat het aandeel verkochte kippendijen ruim is verdubbeld. Overigens blijft de kipfilet wel het meest verkochte stukje vlees.

De opkomst van de kippendij is een goed begin, maar we zijn er nog lang niet, vindt Wakker Dier. "Er wordt over het algemeen veel te veel kip gegeten in Nederland, dat kan een stuk minder."

Hoewel de handel in kip in twee jaar flink is gedaald, wordt er jaarlijks nog steeds zo'n 520.000 ton kip aangevoerd over zee. Dat vlees gaat vooral naar verwerkers als McDonald's en Mora. Wakker Dier hoopt dat ook in die sector afspraken over duurzaamheid worden gemaakt.