Reuters
NOS Nieuws

Nederlandse nieuwsmedia hebben last van spam-advertenties op Facebook

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

“Onze journalist heeft het een maand getest: het werkt!” De afgelopen tijd duiken er regelmatig advertenties op met deze tekst, waarvan de indruk wordt gewekt dat hij afkomstig is van Nederlandse nieuwsmedia. In werkelijkheid gaat het om een gefingeerd bericht, bedoeld om gezondheidspillen te verkopen.

Verschillende nieuwsorganisaties hebben er last van: AD, RTL Nieuws, NOS, De Telegraaf en ook Linda. De naam van de organisaties wordt gebruikt in combinatie met het woord ‘gezond’. Doordat de berichten als advertenties worden verspreid, krijgen gebruikers deze in hun nieuwsoverzicht te zien. Wat tot verwarring kan leiden.

Vervelend

“Het is erg vervelend”, zegt NOS-socialemediaredacteur Anouk Tijssen. “We moeten de advertenties aangeven bij Facebook, waarna ze meestal binnen 24 uur worden verwijderd. Soms duurt het langer.”

“We merkten het als eerste op Instagram”, zegt AD-socialemedia-analist Jaap van Zessen. “Lezers wezen ons erop. Daarop hebben we contact gezocht met Facebook in Nederland, het moederbedrijf van Instagram. Ze hadden daarna drie dagen nodig om het op te lossen. Hetzelfde gold voor de advertenties op Facebook. De nep-advertenties lijken voor nu weg te zijn."

'Gezond' in de naam

Op het moment van schrijven zijn er vier pagina's te vinden die zich voordoen als een nieuwsorganisatie: RTL Nieuws - Gezondheid, AD.nl - Gezondheid, NOS gezondheid en NOS - Gezond Afvallen.

  • Screenshot NOS
    Ook RTL Nieuws wordt gebruikt voor nep-advertenties
  • Screenshot NOS
    De advertenties worden onder meer uit naam van de NOS geplaatst
  • Screenshot NOS
    De advertenties op Facebook linken onder meer naar deze site
  • Screenshot via AD
    Een neppe AD-advertentie op Instagram

Doordat alle pagina's het woord 'gezond' in de naam hebben, zou je kunnen zeggen dat het terug te leiden is naar één organisatie of persoon. Maar wie, dat is niet duidelijk. Ten minste één linkje in een advertentie leidde naar nieuwsjournaal.net, die website leek gisteren onbereikbaar, maar blijkt nog altijd online te zijn.

Facebook benadrukt in een reactie er alles aan te doen om dit soort spam-advertenties te voorkomen. Ook stelt het platform dat slechts een kleine gebruikersgroep dit soort advertenties ziet. Het bedrijf wijst er ook op dat dit soort spam-berichten al veel langer rondgaan.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl