NOS Sport

De sponsoren van olympische atleten? Die bestaan even niet

Oostendorp Autogroep wilde graag een advertentie in het lokale dagblad plaatsen om degenschermer Bas Verwijlen succes te wensen op zijn weg naar de Olympische Spelen, maar ziet daar toch maar van af. Het mag niet van het Internationaal Olympisch Comité (IOC).

Woorden als ‘Olympisch’, ‘Goud’, ‘Prestatie’, ‘Uitdaging’ en zelfs ‘Zomer’, zijn de komende weken verboden termen voor alle niet-officiële partners van de Olympische Spelen. En als Oostendorp het toch waagt Verwijlen publiekelijk succes te wensen? Dan kan die laatste in het ergste geval zijn deelname aan de Spelen of een eventuele medaille worden ontnomen.

Dit mag dus niet, zo geeft het NOC*NSF als voorbeeld.

Van negen dagen voor de Olympische Spelen tot en met drie dagen na afloop daarvan, bestaat de band tussen een atleet en diens persoonlijke sponsor naar de buitenwereld toe even niet.

Dankzij ‘Regel 40’ van het IOC zullen olympische sporters de namen van hun privésponsors niet noemen en de bedrijven die achter hen staan zullen hun steun niet betuigen aan de atleet. Mocht Verwijlen er dus vandoor gaan met goud in Brazilië, dan mag hij zijn sponsor niet bedanken en kan Oostendorp Autogroep hem andersom niet feliciteren met zijn ‘overwinning’ (verboden woord) in ‘Rio’ (verboden woord). Zelfs het retweeten van de atleet door de sponsor is niet toegestaan.

Verboden termen voor niet-officiële partners van de Olympische Spelen

2016MedailleGoud
Rio/Rio de JaneiroOverwinningZilver
ZomerPrestatieBrons
SpelenPoging
SponsorUitdaging

Leger juristen

Het IOC voerde ‘Regel 40’ in om de investeringen van de officiële sponsoren van de Olympische Spelen te beschermen. “In eerste instantie moeten zo vooral de internationale A-merken worden beschermd: zo mag je als atleet officiële Spelen-partner Coca Cola wel noemen, maar Pepsi niet. Daar is zeker wat voor te zeggen, want de eerstgenoemde investeert zo’n 50 miljoen per jaar in de Spelen”, zegt Marcel Beerthuizen, marketing- en partnershipdeskundige. “Zij maken het evenement mede mogelijk.”

De regel trekt echter ook door naar de persoonlijke sponsoring van atleten door landelijke en lokale bedrijven. “Er staat een heel leger juristen klaar bij het IOC dat alle kranten, websites en Twitter afstruint op zoek naar sponsoren of sporters die de regels overtreden. Dus ja, zelfs als je als lokale autodealer iets plaatst in het Brabants Dagblad, kan je een brief op de deurmat verwachten.”

Wanneer deze regels overtreden worden, kunnen daar sancties op komen te staan. “In feite ondertekenen de atleten een contract met het IOC en NOC*NSF om deel te mogen nemen aan de Spelen. Wanneer zij de regels daarvan overtreden, kunnen ze in het ergste geval uit de olympische strijd worden gehaald of moeten ze hun medaille inleveren”, zegt Beerthuizen.

Toch zijn de regels minder streng dan vier jaar terug tijdens de Spelen van 2012 in Londen. Bedrijven mogen nu wél in beperkte mate reclame-uitingen de wereld insturen, maar hebben daar de uitdrukkelijke toestemming van het IOC of de landelijke olympische organisatie voor nodig. Eerder was dit helemaal niet mogelijk. Autobedrijf Oostendorp zou dus wel de naam van Bas Verwijlen mogen tweeten, maar mag die op geen enkele manier associëren met de Olympische Spelen of zijn prestaties.

'Belachelijk'

Desondanks kan 'Regel 40' niet echt op grote populariteit rekenen. Juist op het moment dat de olympische sporters in de volle belangstelling komen te staan, moeten hun privésponsoren zich terugtrekken. “We wilden Bas graag verrassen met een foto in de lokale krant”, zegt Maarten van der Rijt van Autobedrijf Oostendorp. “Ons bedrijf is gevestigd in Den Bosch en Bas komt er vandaan. Naast dat we hem sponsoren, steunen we hem ook gewoon als persoon. Dat je dit niet mag uiten op het moment suprême is erg jammer.”

Overigens wist Van der Rijt niet dat zelfs het retweeten van Verwijlen taboe is. "Daar schrik ik wel een beetje van eerlijk gezegd."

Op Twitter wordt volop kritiek geuit op de 'belachelijke' maatregel - "Waar liggen de prioriteiten van het IOC?" - en bestaat zelfs een account dat zich hard maakt tegen 'Regel 40'. "We support athletes and their fight against Rule40, which restricts them from marketing themselves during the high-profile two weeks of the olympics", is te lezen.

De olympische sporters zelf maakten de dagen voordat 'Regel 40' van kracht ging, massaal gebruik van een laatste mogelijkheid hun sponsoren te bedanken.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl