Het drukken van de krant ANP

De Telegraaf Media Groep, TMG, gaat 75 banen schrappen en er worden locaties gesloten. Er verdwijnen banen op de verkoopafdeling. Er zijn nu ruim 1800 arbeidsplaatsen bij het bedrijf.

Er wordt minder betaald voor advertenties in de kranten en bladen van het bedrijf. TMG is bekend van merken als De Telegraaf, Metro, Vrouw, GeenStijl en Sky Radio.

Het afgelopen halfjaar liepen de inkomsten uit advertenties in kranten en bladen met 21,8 procent terug. In dezelfde periode vorig jaar daalden de inkomsten al met bijna 16 procent. 

Het bedrijf wijst erop dat de daling in de hele markt te zien is.  De oplagecijfers daalden licht. Dat de daling minder wordt, dankt het bedrijf deels aan de goede verkoopcijfers van kleurboeken voor volwassenen.

Al met al daalde de omzet met 7 procent naar 207 miljoen euro. Onderaan de streep bleef er 3 miljoen euro winst over.

Onvermijdelijk

Topman Geert-Jan van der Snoek zegt dat de kosten omlaag moeten en dat de komende tijden de plannen worden uitgewerkt. In 2018 moeten de kosten 20 procent lager zijn dan in 2015.

"Het is onvermijdelijk dat er arbeidsplaatsen komen te vervallen maar deze stappen zijn randvoorwaardelijk om TMG te verzekeren van een toekomstbestendige positie in de Nederlandse markt die nog steeds volop in beweging is", aldus Van der Snoek.

TMG zet meer in op online. Volgens het bedrijf lukt het om op internet steeds meer mensen te bereiken. De digitale oplage van dagblad De Telegraaf steeg met 16 procent ten opzichte van eind vorig jaar. 

STER reclame